Tehokkaampi akkuratkaisu sähköautoihin

Australialaisen Wollongongin (UOW) yliopiston tutkijat ovat kehittäneet hapen ja litiumin välistä kemiallista reaktiota parantavan akkurakenteen. Sen avulla litium-ilma-akku voisi olla kymmenen kertaa tehokkaampi kuin nykyinen tekniikka. Ja kevyempi.

Litiumioniakut ovat akkuteknologian valtavirtaa mutta sähköajoneuvoihin kaivattaisiin kevyempää ja edullisempaa vaihtoehtoa.

Koska litium-ilma akut ottavat happea ympäröivästä ilmakehästä, ne ovat paljon kevyempiä kuin muut akkutyypit ja ne voivat tyypillisesti varastoida kymmenen kertaa enemmän tehoa kuin litiumioniakussa.

Australialaisyliopiston Institute for Superconducting and Electronic Materials (ISEM) tutkijat, professori Jiazhao Wangin (kuvassa oikealla) johdolla, ovat kehittäneet uuden elektrodin, joka näyttää ja toimii kuin sieni mutta vastaa onnistuneesti alan haasteisiin.

Heidän menetelmänsä tuottaa kolmiulotteisen elektrodin, joka on valmistettu nikkelikobolttioksidista. Niistä muodostettuun rakenteessa on suuria ja pieniä huokosia ja tunneleita, paljolti kuten sienessä.

Lisää aiheesta Nanobitteja-sivustolta (LINKKI) ja Small-nanotekniikan tiedelehden tutkimusartikkelista (LINKKI, artikkeli maksullinen)