Virtuaalitodellisuus Nyt: Kaikki VR-silmikot kokeiltavissa

Uusin virtuaalitodellisuustekniikka on esillä torstaina Seinäjoella.  Virtuaalitodellisuus Nyt -tapahtumassa on seminaaritarjonnan lisäksi kokeiltavissa parikymmentä VR-silmikkoa ja -järjestelmää yrityksineen.

Seinäjoella järjestettävä Virtuaalitodellisuus NYT! -tapahtumaan on kutsuttu VR-alan toimijoita esiintymään ja esittelemään VR-tuotteitaan, -palveluitaan ja -saavutuksiaan.

Tilaisuuden tarkoituksena on yhdistää kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita ja uutta liiketoimintaa VR-tekniikoista Tapahtumalla halutaan tuoda esiin myös virtuaalitodellisuuden monimuotoisuutta.

Uutta VR-tekniikkaa voidaan soveltaa sarjakuvista simulaattoreihin niin pelimaailmassa, muotoilussa, arkkitehtuurissa, rakentamisessa, kiinteistövälityksessä, markkinoinnissa, elokuva-alalla, teknologia-aloilla, koulutuksessa, tutkimuksessa kuin taiteessa ja kulttuurissakin.

”Virtuaalitodellisuus on tehnyt tuloaan ainakin 1990-luvulta lähtien, mutta koskaan aiemmin se ei ole lyönyt läpi kuluttajatasolle asti kuten nyt. Ala menee nyt eteenpäin jättiaskelin, mutta uusilla yrittäjillä on vielä tilaisuus tarttua kiinni uudesta mahdollisuudesta”, kertoo tapahtuman järjestäjä laboratorioinsinööri Tapio Hellman Seinäjoen ammattikorkeakoululta.

Torstaina Seinäjoen ammattikorkeakoulussa järjestettävän tapahtuman takana on SeAMK Foorumi, Etelä-Pohjanmaan tietojenkäsittely-yhdistys ETKY  ja Ketterä teollisuus -hanke. Tapahtuma alkaa puolilta päivin ja jatkuu kello 17.00 asti. Tapahtuma on maksuton.

Tapahtumassa on yleisön nähtävillä ja kokeiltavissa VR-silmikot  Oculus Rift Development Kit 2, HTC Vive, OSVR Razer ja Samsung GearVR sekä CAVE – Cave Automatic Virtual Environment, kupolinäyttö – Dome ja kaareva näyttöseinä – Curved Screen. Paikalla on myös Ricochin Theta 360 asteen kamera.

Tapahtuman yhteydessä voi vierailla myös Seinäjoen ammattikorkeakoulun virtuaalitekniikan CAVE-laboratoriossa. Custom Audio Visual Engineeringin (CAVE) tarjoaa laajan kuuden metrin levyisen kaarevan näyttöseinän ja Mevean simulaattoriin sekä kupolinäyttöön.

Cave-toteutuksella pääset 3DRenderin tuottamaan visuaaliseen esitykseen Helsingin suurimmista rakennusprojekteista, Kalasatamasta ja Pasilan Triplasta. CAVE toteuttaa projektiotekniikkaan perustuvia audiovisuaalisia järjestelmiä vaativille digitaalielokuva-, viihde-, simulointi- ja visualisointialojen asiakkaille.

Tietoiskuissa on hyvin edustettuina kaikki virtuaalitodellisuuden sovellusalueet. Puhujina tietoiskuissa ovat muun muassa perustajaosakas Olli Sinerma Mindfield Gamesistä, ohjaaja-kuvaaja Kasimir Lehto MandalaVR:stä, omistaja-toimitusjohtaja Andy Symonds CAVE:sta ja toimitusjohtaja-arkkitehti Tomas Westerholm 3DRenderistä.

LISÄÄ:  Virtuaalitodellisuus Nyt, Seinäjoki amk 31.3.2016 (LINKKI) ja ilmoittautuminen (LINKKI).

Kuva: Seinäjoen ammattikorkeakoulu

Päivitetty 10.03