Helsinkiin pikaladattavat sähköbussit

Helsinki ottaa ensi viikolla käyttöön ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussin. Linkker-bussi liikennöi Ruskeasuon ja Rautatientorin välistä linjaa 23. HSL hankkii Linkker-bussit suomalaisvalmistajalta leasing-sopimuksella. Bussien akut ladataan päätepysäkeillä pikalatauksella 2-4 minuutissa.

Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä suomalaisvalmisteista Linkker-bussia. Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattava sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä.

Linjan 23 bussi saa aluksi virtansa Ruskeasuon päätepysäkillä Invalidisäätiöllä, mutta Rautatientorille on rakenteilla latauspiste (kuvassa), samoin linjan 55 reitille Koskelaan. Latauspisteiden rakentaminen linjan 51 päätepysäkeille Hakaniemeen ja Malminkartanoon alkanee keväällä 2017.

HSL hankkii Linkker-bussit Leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta. Ensimmäiset kuusi bussia otettu vastaan, loput luovutetaan vielä tänä vuonna, joten toimintaa voidaan laajentaa myöhemmin.

Sähköbussien akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa. Helsinki ja Espoo  järjestävät pikalatauksen päätepysäkeille ja terminaaleihin (solmupisteisiin).

Linkker-bussit ovat osa laajempaa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuonna 2014 Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista.

Suomalainen Linkker-bussi

  • Pituus n. 13 metriä
  • Paino noin 9 500kg
  • Istumapaikkoja 40
  • Akkujen kapasiteetti 55kWh

LISÄÄ: Linkker Oy (LINKKI)

Kuva: HSL

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016