Sisu kehittää sähköhybridiä – apua superkondensaattoreista

Sisu Auto kehittää tulevaisuuden raskaiden ajoneuvojen hybriditekniikoita. Ensimmäistä rakennetta on demottu messuilla jo suomalaisten Visedonin ja Exertusin kanssa. Käytännön pilottiratkaisu pohjautuu Mercedes-Benz dieselmoottoreihin ja rinnan kytkettyihin sähköisiin voimalinjakomponentteihin.

Henkilöautoissa hybridi- ja täyssähköiset voimalinjaratkaisut ovat yleistyneet, mutta tekniikka on tulossa myös raskaiden ajoneuvojen käyttöön. Sisu hyödyntää pilottiratkaisussaan Mercedes-Benz OM471- ja OM473-dieselmoottoreita ja sen rinnalle kytkettyä sähköistä voimalinjaa.

Sähköisen voimalinjan komponenttitoimittaja on lappeenrantalainen Visedo, jonka ydin on PowerDRUM-kestomagneettimoottori (kuvassa), joka on kytketty samalle akselille dieselmoottorin kanssa.

Sähköä hyödynnetään ylämäessä ja energiavarastoa ladataan alamäessä. Dieselmoottorilta on edelleen mekaaninen yhteys vetäviin pyöriin, joten kyseessä on niin kutsuttu rinnakkaishybridijärjestelmä.

Energiavarastona hyödynnetään Visedon PowerCAP-superkondensaattoria (kuvassa). Siihen voidaan varastoida normaaleja akkuja vähemmän, mutta lataus ja purkuteho ovat akkuja selvästi suuremmat.

PowerCAP-energiavarasto on mitoitettu kuorma-autoista mitattujen kuormitussyklien perusteella. Järjestelmä kykenee avustamaan dieselmoottoria ja parantaa näin auton suorituskykyä sekä tasoittaa dieselmoottorin kuormitusta.

Energiavaraston ja sähkömoottorin yhdistävät Visedon PowerMASTER-invertteri ja PowerBOOST-hakkuri. Hakkurilla energiavaraston jännite nostetaan sähkömoottoria varten korkeammalle, jolloin moottorin virta ja virtalämpöhäviöt ovat pienemmät.

Invertteri ohjaa sähkömoottoria mahdollistaen tarkasti hallitun vääntömomentin tuoton. Moottorin ohjausta varten on toteutettu ohjelmoitu sovellus, joka luo hybridijärjestelmään älyn.

Sovellus ratkaisee yhdessä auton muiden järjestelmien kanssa avustuksen tai latauksen suuruuden. Käyttötehtäväkohtaisten sovellusten ohjelmoiminen toteutetaan Codesys-ohjelmointiympäristössä.

Hybridivoimalinjan CAN-pohjaisen ohjausjärjestelmän toimittaa seinäjoelta Exertus . Testauksista merkittävän osan tuottaa teollisuuskumppaneiden ohjauksessa Oulun Yliopiston konetekniikan opiskelijat.

LISÄÄ: Sisu Auton hybridiprojekti  (LINKKI)

Kuva: Sisu Auto, Kuljetus2017-messut, Jyväskylä

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017