Lisätty todellisuus laajentaa messukokemusta

Helsingin messukeskus esittelee tulevilla matkamessuilla maailman ensimmäisen yleisölle suunnatun lisätyn todellisuuden AR-ratkaisun. Palvelu liittää tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi messujen tapahtumaympäristöä.

Lisätyn todellisuuden palvelu tulee pysyväksi osaksi Messukeskuksen toimintoja. Kyseessä on Suomen ensimmäinen kaupallinen tässä laajuudessa toteuttava lisätyn todellisuuden (Augmeted Reality) -ratkaisu.

Suurelle yleisölle lisätty todellisuus tuli tutuksi viime kesänä Pokémon Go -peli-innostuksen myötä. Messujen AR-ratkaisun käyttämiseen ei tarvita erillisiä laseja vaan toteutus perustuu älypuhelimeen tai tablettiin. Ensi vaiheessa sovellus on käytettävissä Applen laitteissa ja pian myös Android-päätelaitteissa.

’’Kyseessä on Suomen ensimmäinen yleisölle suunnattu, isojen tilojen jaettu kaupallinen AR-sovellus. AR-ratkaisumme on myös maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena’’, sanoo Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue.

Messuvierasta löytämään tapahtumasta sen, mitä kävijä haluaakin – olipa se sitten kiinnostava osasto, suosikkiravintola, ohjelmapiste tai vaikka tapahtumaan osallistuva ystävä. AR tuo tapahtumiin Mrouen mukaan myös uudenlaisia wow-elämyksiä ja viihdettä.

Messuille osallistuville näytteilleasettajille AR luvataan tarjoavan mahdollisuuden erottautumiseen ja näkymiseen uudella tavalla oman osaston ulkopuolella. Kävijän kiinnostusta voi hakea  vaikka pelillisten oivallusten avulla. AR-ratkaisussa voi olla myös virtuaalisia julisteita, animaatiota, pelejä, interaktiivisuutta tai opastamista.

Lisätyn todellisuuden markkinoiden uskotaan kasvavan nopeasti. Digi-Capitalin ennusteen mukaan lisätyn todellisuuden markkinat olisivat vuoteen 2020 mennessä jopa 120 miljardia dollaria ja vievän leijonanosan lisätyn ja virtuaaltodellisuuden AR/VR-markkinoista.

LISÄÄ: Suomen messujen AR-ratkaisu (LINKKI, video)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!