
Suomessa siirryttiin HD-lähetyksiin huhtikuun alusta lähtien. Muutos kasvatti kulutuselektroniikan maahantuojajärjestö ETKO:n mukaan HD-televisioiden kysyntää erityisesti alle 55 tuuman malleissa. mutta myös isommissa kokoluokissa.
Televisiokaupan kasvu jatkunee myös elektroniikka- ja kodinkonekaupan ETKO:n mukaan myös tulevaisuudessa, sillä kesäkuussa myös kaikki kaupalliset kanavat siirtyvät maaverkon lähetyksissä pelkästään HD-lähetyksiin.
“Televisiomyynnin huipun uskotaan toteutuvan vuoden toisella kvartaalilla, kun HD-siirtymä toteutuu käytännössä ja televisiokanavat lakkaavat näkymästä vanhan teknologian televisioissa”, kertoo Markus Nummisalo, ETKO ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Televisiomyynnin voimakas kasvu näkyy myös televisioon liitettävien lisäkaiuttimien ns. soundbarien positiivisena myyntinä. Lisäksi ensimmäisellä kvartaalilla puhelimien kappalemääräinen myynti kasvoi, mutta keskihinta laski kun markkinoille tulvi edullisia5G- ja 4G-malleja. Muissa pohjoismaissa kännyköiden myynti on ollut laskussa pidemmän aikaa.
Kännykkämyyntiin vaikuttaa tulevaisuudessa uusimmat EU-unionin regulaatiot joka edellyttää niihin latausliittimeksi USB-C:tä ja lisäksi laitteiden tehonkulutusta ja kierrätettävyyttä halutaan korostaa. Kesällä voimaan astuva EU:n uusi ekosuunnitteluasetus asettaa määräyksiä muun muassa puhelimien ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysvaatimuksille, iskunkestolle ja latausmäärille.
Muutoksissa on paljon hyvää vastuullisuusnäkökulmasta, mutta edullisempien puhelinmallien tarjontaan se vaikuttaa negatiivisesti. Esimerkiksi Applen vanhempaa omalla Lightning-latausliitännällä varustetun iPhone-mallin myynti on loppumassa.
”Ekosuunnitteluasetuksen myötä kaikista edullisimpien mallien valmistaminen ei ole enää kannattavaa. Tämä tulee näkymään myös puhelinkaupassa, sillä viime aikoina hintatietoisuus on ollut voimakasta – kysyntä edullisempia laitteita kohtaan on ollut huomattavaa, mutta niiden saatavuus tulee heikkenemään”, sanoo DNA:n laitemyynnistä vastaava Jesse Kieksi.
ETKO:n mukaan myös älykellojen kysyntä on maahantuontijärjestön mukaan jatkunut vahvasti positiivisena. Laajemminkin puettavan elektroniikan kasvua selittää osaltaan myös älypuhelinvalmistajien lanseerausten kaupanpäälliskampanjat. Esimerkiksi langattomia kuulokkeita ja aktiivisuusmittareita on jaettu kaupantekijäisinä.
Uutisen tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n ja maahantuontijärjestö ETKO ry:n tilastoihin. ETKO ry on kodintekniikan maahantuontiyhdistys, joka tarjoaa myös alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä. Järjestö viettää tänä vuonna 100-vuotistaivaltaan.
Kuvituskuva: Digita HD