Oululainen älylukkoyritys voitti brändikisan

Keskuskauppakamarin vuoden brändi -kilpailun voittaja on oululaisyrityksen älykkään lukituksen iLoq-järjestelmä.  Yrityksen tarina alkoi yli parikymmentä vuotta sitten, kun yhtiön perustaja Mika Pukari kehitti uudenlaisen toimintaperiaatteen, jossa avaimen työntöliike tuottaa avainpesässä tarvittavan sähköenergian.

Kuva: Antti Johansson/Keskuskauppakamari.

Raati perusteli iLOQ-brändin voittoa muun muassa sillä, että se suojasi uniikin innovaationsa. Lisäksi se osattiin kaupallistaa ja tuotteistaa.

”iLoq-brändi on muuttanut koko toimialaa, sillä uusi innovaatio on osattu kaupallistaa ja tuotteistaa. ”, kehui voittajaa brändiraadin puheenjohtaja, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä.

Kansainvälisyys on ollut Aalto-Setälän mukaan alusta asti brändin ytimessä. Vuosittaisessa brändi -kilpailussa tarkastellaan laajalti brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen näkökulmasta. Asiantuntijaraati koostuu sekä brändi- että IPR-asioihin erikoistuneista ammattilaisista.

Keskuskauppakamarin brändipäivässä palkinto ojennettiin tänään Helsingissä järjestetyssä Brändipäivässä iLoqin Joni Lampiselle (kuvassa vasemmalla). Tunnustuksen luovuttivat raadin puheenjohtaja Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä sekä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Vuoden brändi -palkinnon ovat aikaisemmin saaneet Elovena vuonna 2024, Genelec 2023, Lapuan Kankurit vuonna 2022, Yle vuonna 2021 ja Marimekko vuonna 2019.  Tänä vuonna kaksi muuta finalistia olivat tänä vuonna second hand -kauppa- ja kahvilaketju Relove ja lihatalo Snellman.

Kuvituskuva: iLogin lukitusjärjestelmä