Digitaalinen kaksonen korvaa pian asiantuntijan läsnäolon

Yhdessä ruotsalaisen yliopiston kanssa Oulussa on kehitetty lisätyn uudenlainen lisätyn  todellisuuden (AR) sovellus, jonka avulla korjaustoimenpide voidaan tehdä vaikka ilman asiantuntijan läsnäoloa. Tekniikka perustuu digitaalisen kaksoseen, 3D-skannaukseen ja siihen lisättäviin graafisiin opasteisiin.

Uudenlainen lisätyn todellisuuden  AR- sovellus toimii siten, että asiantuntija laatii aluksi ohjeet työtehtävän suorittamiseen hyödyntämällä kohteena olevasta laitteistosta 3D-skannaustekniikalla tuotettua digitaalista kaksosta ja siihen lisättäviä graafisia opasteita kuten nuolia ja tekstilaatikoita.

Ohjeita voi olla useita eri tehtävien suorittamiseen, ja laitevalmistaja voi laatia ne etukäteen. Varsinainen mobiilisovellus toimii siten, että käyttäjä lataa ohjekirjastosta kyseiseen tehtävään tarvittavat ohjeet eli eräänlaisen manuaalin, jonka hän voi sitten toistaa mobiililaitteen näytöllä askel kerrallaan. Ohjeet piirtyvät laitteen päälle AR-teknologian avulla.

“ Sovellusta voisi verrata lisätyn todellisuuden monin verroin tarkemmaksi versioksi suosituista tutorial-videoista, joita moni käyttää, kun pitää tehdä jotain, mihin oma asiantuntemus ei riitä”, kertoo konenäön ja signaalianalyysin professori Janne Heikkilä Oulun yliopistolta.

Kehitystyö on Heikkilän mukaan vielä kesken ja tällä hetkellä sovellusta voidaan käyttää lähinnä teknologian demonstroimiseen yksinkertaisilla tehtävillä. Jatkossa on kuitenkin tarkoitus julkaista avoimen lähdekoodin toteutus, joka pitää sisällään kaikki olennaiset työkalut. Sen avulla voisi korjata vaikka tietokoneen opastettuna.

“Jatkossa keskitymme etenkin tekoälyn hyödyntämiseen ohjeiden laatimisessa, mikä tekee siitä vaivattomampaa ja vähentää asiantuntijatyön määrää. Myös mobiilisovellus edellyttää vielä paljon kehitystyötä, jotta siitä saadaan käyttäjäystävällinen. Lisäksi on tarkoitus mahdollistaa AR- tai XR-lasien käyttö, jolloin päästään eroon siitä, että mobiililaitetta on pidettävä kädessä”, kertoo Heikkilä.

Immerse-projektin tarkoitus on edistää etätyöskentelyä ja -operointia käyttämällä immersiivisiä laajennetun todellisuuden teknologioita vastaamaan pohjoisten alueiden ainutlaatuisiin haasteisiin ja osaamispulaan.

Immerseon suomalaisen ja ruotsalaisen osaamisen yhteisponnistus, Interreg Aurora -rahoitteinen yhteishanke Keski-Ruotsin yliopiston kanssa (Mid Sweden University), joka alkoi elokuussa 2024. Ensimmäinen demoversio on rakentunut nopeasti, sillä projekti pohjaa jo olemassa oleville vahvuuksille niin Oulun yliopiston kuin Keski-Ruotsin yliopiston tutkimuksessa.

”Projektissa yhdistyy yliopistomme vuosien kokemus kuvapohjaisesta 3D-rekonstruktiosta ja alan viimeaikainen kehitys, jonka ansiosta digitaaliset kaksoset ovat entistä tarkempia, kertoo IMMERSEn Oulun projektipäällikkö tutkija Janne Mustaniemi.

Kuva: IMMERSE-työryhmää sovelluksen demonäkymä. Kuvassa vasemmalta Oulun yliopiston liiketoiminnan kehittämispäällikkö Janne Haverinen sekö tutkija Mohammadreza Shamshirgarha, apulaisprofessori Emin Zerman ja professori Mårten Sjöström (keskellä, laitteen vierellä) Keski-Ruotsin yliopistolta   sekä tutkija Janne Mustaniemi, professori Janne Heikkilä ja tutkija Ahmed Alhawwary Oulun yliopistolta. Kuva: Oulun yliopisto.