Kännykkä nousi autoradion rinnalle musiikin kuuntelussa

Suomalaisten musiikinkuuntelutottumuksissa on tapahtunut muutos: älypuhelin on noussut musiikin kuuntelussa. ensimmäistä kertaa autoradion rinnalle käytetyimpänä teknisenä vimpaimena. Uusimmat tulokset esitettiin tänään Tampereella järjestetyssä Music x Media -tapahtumassa.

Selvitykseen osallistuneista autoradion että älypuhelimen kautta musiikkia viikoittain kuuntelee 73 prosenttia suomalaisista. Sitä tosin älypuhelimen käyttö on prosentin kasvussa ja autoradion samankokoisessa laskussa.

Puhelimesta musiikkia kuuntelee päivittäin lähes kaksinkertainen kymmenen vuoden takaiseen verrattuna. Musiikkituottajien ja Teoston tilaamassa Norstatin kuluttajapaneeliin osallistui elokuussa 2025 yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista.

Kuuntelussa alle 45-vuotiaat suosivat puhelinta, kun taas vanhemmat ikäryhmät turvautuvat edelleen vielä autoradioon. Puhelimella kuunnellaan selvityksen mukaan eniten musiikkia digitaalisista striimauspalveluista.

”Ensimmäinen suosittu digitaalinen musiikinkuuntelun kanava oli YouTube, joka tavoittaa edelleen lähes 90 prosenttia suomalaisista. Spotifyn maksullista tai ilmaista versiota käyttää noin 68 prosenttia suomalaisista’’, kertoo tutkimuksen takana olevan Omnicom Media Groupin tutkija Kari Tervonen.

Tervosen mukaansa joka viides iäkkäämpi ei tunne edes kaipaavansa Spotifya tai muuta musiikin suoratoistopalvelua, vaan toistaiseksi radio, äänitteet, televisio, konsertit ja YouTube riittävät.

Hänen mukaansa iäkkäämpien ikäryhmä tulee hidastamaan lähivuosinakin striimauspalveluiden kasvua.

Uusi Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimus tehtiin nyt jo 12. kertaa. Sen johtavana tutkijana oli  Kari Tervonen Omnicom Media Groupista tukenaan Johanna Laitinen Teostosta ja  Tommi Kyyrä Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:stä.

Lisää: Musiikkituottajat ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimus (LINKKI, pdf).