
Helsingin kaupungissa on käynnistetty sentintarkan pilottihanke yhteistyössä teknologiayrityksen Sparkparkin kanssa. Paikannus perustuu anturiratkaisuihin ja Bluetooth-yhteyteen.
Kolmen kuukauden pilotin aikana noin kaksikymmentä Sparkpark-anturia asennetaan sähköpotkulautojen pysäköintialueille neljällä strategisella alueella Helsingin keskustassa: Pasilan Tripla-ostoskeskukseen, Kalasataman Redi-ostoskeskukseen, Kallioon ja Esplanadille.
’’Pilotti on hyvä esimerkki siitä, miten me Helsingissä pyrimme löytämään älykkäitä ratkaisuja jo tunnistettuihin haasteisiin ja kehittämään tulevaisuuden liikenneturvallisuustoimenpiteitä”, projektipäällikkö Noora Reittu kokeilua koordinoivasta Forum Virium Helsingistä kertoo.
Taustalla on sähköpotkulautojen määrän nopea kasvu, joka on tuonut lieveilmiönä kaupungin kaduille lojuvia ja kaatuneita ajokkeja, jotka häiritsevät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumista.
Uuden rarkaisun tavoitteena on parantaa sähköpotkulautojen pysäköinnin tarkkuutta ja siten lisätä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallista ja esteetöntä liikkumista. Jatkossa sähköpotkulautaa ei ehkä pystyisikään jättämään keskelle katua, vaan taksamittari jatkaisi pyörimistä, kunnes lauta on pysäköity sentilleen oikeaan paikkaan.
Järjestelmän ensisijaisia etuja nykytilanteeseen on suorituskyky ympäristöissä, joissa satelliittien GPS-signaali voi olla heikko, esimerkiksi tiheään asutuilla alueilla, korkeiden rakennusten läheisyydessä ja maanalaisissa pysäköintitiloissa.
”Testaamme toimivuutta myös haastavissa paikoissa, kuten kauppakeskus Triplan pysäköintitunnelissa, joissa on heikko GPS-signaali, sekä muilla alueilla, joihin kasaantuu suuria määriä sähköpotkulautoja”, kertovat norjalaisen Sparkparkin perustajat Igor Pancevski ja Thomas Bråten.
Helsingin Elaborator-pilottia koordinoi Helsingin kaupungin innovaatioyhteisö Forum Virium. Hankkeen tavoitteena on edistää laajemminkin turvallista, osallistavaa ja kestävää liikkumista kaupunkitiloissa. Hanke saa rahoitusta myös Euroopan unionin Horisontti Eurooppa -innovaatio-ohjelmasta.
Lisää: Forum Virium Helsinki Elaborator-hanke (LINKKI) ja aiemmat sähköpotkulautoja käsitelleet teknologiahankkeet (LINKKI1 ja LINKKI2) sekä norjalaisen SparkParkin muitakin hankkeita (LINKKI).
Kuva: Norjalaisyrityksen anturit keräävät paikannustiedot sähköpotkulautojen Bluetooth-tunnisteista ja varmistaa myös samalla käyttäjien täyden tietosuojan. Kuvaaja Vesa Laitinen / Forum Virium Helsinki.