Suomalainen ajoneuvojen sähköistämiseen erikoistunut teknologiayhtiö Donut Lab lanseerasi startup-tapahtuma Slushissa uuden -ohjelmistoalustansa. Sen luvataan mullistavan tavan, jolla sähköajoneuvoja kehitetään ja toteutetaan. Lopullinen tulee markkinoille myöhemmin.
Suomalaisyhtiön Donut Labin DonutOS lupaa yhdistää virtuaalisen mallinnuksen ja todellisen ajoneuvokäyttäytymisen Digital Twin 2.0 -ratkaisullaan. Se tuo koko kehitysprosessin yhteen ympäristöön, joka tarjoaa suunnittelun, simuloinnin, validoinnin ja ajoneuvojen käyttäytymisen analysoinnin ennen kuin fyysinen laitteisto on olemassakaan.
Sähköajoneuvojen suunnittelu- sekä valmistusprosessin toimintojen hajautuminen ja fyysisten prototyyppien käyttäminen ovat hankaloittaneet ja hidastaneet ajoneuvojen kehitystyötä vuosien ajan. Nämä haasteet ovat korostuneet entisestään, kun monimutkaisiksi ohjelmistokokonaisuuksiksi muovautuneet sähköajoneuvot valtaavat markkinaa.

Perinteinen ajoneuvokehitys perustuu peräkkäisiin vaiheisiin: fyysisiin prototyyppeihin, laboratoriotesteihin, ratatesteihin ja myöhäiseen ohjelmistointegraatioon.
DonutOS haluaa korvata tämän kaiken yhdellä alustalla, jossa mekaaniset, sähköiset, käyttäytymis-, sensori- ja käyttöliittymäjärjestelmät kehittyvät rinnakkain.
“DonutOS tarjoaa ajoneuvovalmistajille mahdollisuuden suunnitella koko ajoneuvon, aina laitteistosta ohjelmistoon ja käyttäytymiseen, yhtenä digitaalisena kokonaisuutena. Tavoitteenamme on auttaa pienempiä alan yrityksiä etenemään nopeammin, vaikka resurssit eivät olisikaan suurten ajoneuvovalmistajien tasolla”, kertoo Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki.
Ohjelmistomääritteiset ajoneuvojen strategiat muuttuvat uuden ratkaisun avulla aidosti toteuttamiskelpoisiksi, kun päivitykset ja uudet ominaisuudet voidaan suunnitella, testata ja ottaa käyttöön sekä digitaalisissa että fyysisissä ajoneuvokannoissa täysin yhdenmukaisesti
DonutOS:n Digital Twin 2.0 tarjoaa interaktiivisen virtuaalisen ajoneuvon, joka jäljittelee jokaista järjestelmää, sensoria, ohjausyksikköä ja datavirtaa. Aiemmat digitaaliset kaksoset mallinsivat vain osia ajoneuvosta, eivät koko järjestelmän käyttäytymistä.

Uuden ratkaisun avulla suunnittelijat voivat nyt testata, miten sähköajoneuvo reagoi todelliseen fysiikkaan, ympäristön olosuhteisiin ja sensorien ärsykkeisiin jo ennen valmistusta.
Tai tarkkailla koko telemetria- ja dataväylän toimintaa täsmälleen niin kuin se tapahtuisi oikeassa ajoneuvossa. Tai käyttää samaan ohjelmistoa ja logiikkaa fyysisessä ajoneuvossa.
DonutOS mahdollistaa pienille tiimeille pääsyn edistyksellisiin kehitystyökaluihin, kun taas suuremmat alkuperäisvalmistajat (OEM) voivat sujuvoittaa prosessejaan työskentelemällä yhden jaetun mallin pohjalta. DonutOS on rakennettu Donut-alustalle, mikä tarjoaa välittömän polun tuotantoon sen sijaan, että valmistuksessa jäätäisiin testaustasolle.
Osana julkaisua Donut Lab on käynnistänyt Global Innovators Program -ohjelman, joka tarjoaa varhaisessa vaiheessa oleville alan yrityksille ensimmäisten joukossa pääsyn uuteen teknologiaan, räätälöityä kehitystukea ja edullisempaa hinnoittelua. Uuden DonutOS:n saatavuudesta luvataan ilmoittaa myöhemmin.

Sähkömoottoripyörän kehityksestä eriytetty Donut Labin kehittämä Donut Platform -teknologia-alusta sisältää korkealaatuisen valikoiman yhteensopivia komponentteja, jotka tekevät sähköajoneuvojen valmistuksesta nopeaa ja kustannustehokasta.
Moottoripyörä Vergeen alkuaan kehitetty donitsimoottori (Donut Motor) on maailman ensimmäinen renkaaseen integroitu moottori, joka yhdistää maksimaalisen väännön ja tehotiheyden kevytrakenteiseen muotoiluun, poistaen tarpeen perinteisille voimalinjaratkaisuille.
Lisää: Donut Lab (LINKKI), DonutOS (LINKKI) sekä aiemmat Verge-pyöri’ (LINKKI) ja Donut-rakenteita käsitelleet jutut (LINKKI) Uusiteknologia.fi:ssä.
Aloituskuva: DonutOS-alustalla ajoneuvon mekaaniset, sähköiset, käyttäytymis-, anturi- ja käyttöliittymäjärjestelmät kehittyvät rinnakkain.