Nokia paalutti kasvualueensa

Nokia hakee parempaa tuottoa kohdennetuilla kasvuhankkeilla, jotka nojaavat neljään strategiseen painopistealueeseen. Yritys esitteli eilen visionsa ja strategiansa Barcelonan sijoittajatapahtumassa.

Nokia esitteli eilisessä sijoittajatilaisuudessaan keinoja, joilla yritys aikoo kasvua ydinliiketoimintoihin ja uusiin mahdollisuuksiin. Verkkomarkkinat eivät nyt siinä juurikaan auta, sillä markkinoiden kasvu on tyrehtynyt.

Nokia on saanut kuitenkin verkoissa uutta nostetta Alcatel-Lucent kaupasta ja on Nokian toimitusjohtaja Rajeev Surin mukaan nyt suurempi ja vahvempi. Ja laajempi tuotteistossaan.

Nokia ilmoitti silti jatkavansa toimintojen sovittamista markkinatarpeeseen. Nokian kustannussäästöohjelma on kasvanut 1,2 miljardiin euroon vuoteen 2018 mennessä.

Teknologinen lisenssibisnes on verkkojen tuotteiden ja palveluiden rinnalla tärkeä tulonlähde, mutta myös laajentumisalue tulevaisuudessa. Siitä on hyvä esimerkki uusimmat terveysteknologian panostukset.

Lisensointisopimusten ajoituksiin ja arvoon liittyvien riskien ja epävarmuustekijöiden takia Nokia ei kuitenkaan halunnut antaa arviota vuoden 2017 näkymistä. Ala pysynee kuitenkin kasvualueena.

”Näemme mahdollisuuksia uusia nykyiset patenttilisenssisopimuksemme suotuisin ehdoin, kasvattaa lisenssinsaajien määrää matkapuhelinten saralla ja laajentaa lisensointitoimintaamme entisestään uusille alueille, kuten kuluttajaelektroniikkaan ja autoteollisuuteen, Rajeev Suri sanoi.

Myös ohjelmistobisnes kiinnostaa. Surin mukaa, yritys haluaa saavuttaa kasvua ohjelmistoissa, missä laajempi tavoitteemme on rakentaa merkittävä, itsenäinen ohjelmistoliiketoiminta.

Nokian neljä painopistealuetta

  1. Olla johtava huipputehokkaiden ja kokonaisvaltaisten verkkojen toimittaja viestintäpalveluiden tarjoajille: Hyödyntää kokonaisvaltaista tuotevalikoimaa markkina- ja kannattavuusjohtajuuden ylläpitämiseksi.
  2. Laajentaa verkkojen myyntiä valikoiduille vertikaalisille markkinoille, joilla on tarvetta huipputehokkaille ja turvallisille verkoille: Vahvistaa jalansijaa energian, kuljetusten-, julkisissa palveluiden, suuret teknologiayritysten ja internettoimijoiden keskuudessa.
  3. Rakentaa vahva, itsenäinen ohjelmistoliiketoiminta: Laajentaa nykyistä, tuoteliitännäistä ohjelmistomalliamme ja luoda ohjelmistoliiketoiminta, jolla on suurten ohjelmistoyhtiöiden kannattavuusprofiili, keskittyen yritysohjelmistoihin ja esineiden internetin mahdollistaviin alustoihin.
  4. Luoda uutta liiketoimintaa ja lisensointimahdollisuuksia kuluttajatuotteissa: Laajentaa patenttilisensointia muun muassa autoteollisuuden, kuluttajaelektroniikan ja esineiden internetin kaltaisille alueille. Luoda uusia tulonlähteitä teknologia- ja tavaramerkkilisensoinnilla sekä uusia liiketoimintoja digitaalisen median ja digitaalisen terveyden alueilla.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!