Videot: Formula-autoihin sähköt ja robottiohjaus

Münchenin elektroniikkamessut esittelivät komponenttien lisäksi sähkökäyttöiset ABB Formula E-sarjan autot. Olipa Münchenissä mukana myös ensimmäinen itsestään ajava formula, jossa ei tarvita edes kuljettajaa. Voittaja lienee, se jolla on parhaimmat ohjausalgoritmit. Tässä kuva- ja videokooste messujen Formula-autoista, joita kaikkia et ehkä ole vielä nähnytkään.

Sähkö-Formuloilla ajetaan pian jo viiden kausi, joka alkaa Saudi Arabiasta 15. joulukuuta ja seuraava kisa on Marokossa 12 tammikuuta 2019. Kilpailuja on kaikkiaan 13, joista Monacon rata on vuorossa 11.5.2019 ja Berliini 25.5.2919.

Kausi loppuu kahteen New Yorkissa ajettavaan kisaan 13.-14. heinäkuuta 2019. Kaudessa on mukana kaikkiaan 12 kaupunkia, kuten edellisten lisäksi myös Santiago, Mexico City, Hong Kong, Rooma, Pariisi, Bern ja Sanya Kiinassa.

ABB Formula E perustettiin jo 2012, mutta kilpailutoiminta käynnistyi vasta 2014.  Formula E -sarjan järjestää kansainvälinen autoliitto FIA. Sarjassa kilpailee yksitoista kansainvälistä tallia Yksi niistä on monacolainen Venturi Team, jonka seuraavaan kauteen käyttöön tulevat Formula E-autot ovat toista sukupolvea.

Uusien Formula E -autojen koko on kasvanut ja painoa on tullut heiman lisää. Uuden kauden auto painaa kuljettajineen 900 kiloa, josta pelkästään akut painavat 385 kiloa. Maksimiteho on 250 kilowattia.

Kuljettajista tunnetuin on entinenF1-kuski Felipe Massa, joka oli  myös Electronica-messuilla kertomassa uudesta autostaan Rohmin järjestämässä tilaisuudessa. Yhtään suomalaisnimeä ei Formula E:ssä vielä ole, mutta Mahindra Racingin teamilla on sentään kuskinaan ruotsalainen Felix Rosenqvist. Suomessa kisat näkee Eurosport 1:n kautta.

Lisää: ABB FIA Formula E ja uutisvideolinkit (LINKKI) ja Felipe Massan kommentit Electronica-messuilta (LINKKI) ja Roborace (LINKKI) ja Youtube-videot (LINKKI)

Kuvat: Uusiteknologia.fi ja Electronica2018

 

Sähkö-Formula tarvitsee pikalatausta varikkokäynnilleen.

 

Mercedes-Benzin näkemys sähkö-Formulasta. Mukana on On Semiconductor elektroniikan toimittajana.

 

Venturi Teamin Formula E, jonka tehopuolen kehittäjänä on ollut muun muassa Rohm Semiconductor.

 

Rohm Semiconductorin Formula E:n suunniteltujen  teho-ohjaimet  Si-IGBT:stä uusimpiin SiC-Mosfet-ratkaisuihin.

 

Robotti-Formuloissa ei tarvita enää kuskia. Uudenlaisen Formula-auton kehityksessä on ollut mukana  muun muassa ST Micorelectronics ja nVIDIA. Uutuutta tullaan esittelemään joidenkin Formula E -kisojen yhteydessä. Tämän futuristisen ajokin lisäksi on testausta varten Devbot-niminen versio, jossa voi olla mukana myös ihminen.

 

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018/