Slush tulossa – Helsinki hamuaa virtuaalituristeja

Jos on e-urheilua niin miksi ei voi olla virtuaalimatkailuakin. Ja nyt ei tarkoiteta Googlen Street View -katseua vaan VR-laitteiden avulla luotua tutustumista maailmanluokan matkailukohteisiin. Lisätyn todellisuuden avulla niistä voi saada enemmän irti kuin todellisuudesta, uskoo Helsingin kaupunki ensi viikon Slushissa esiteltävissä visioissaan.

Ensi viikon Slush-tapahtumassa esiteltävä VR-Helsinki tähtää kestävän matkailun palvelualustaksi. Helsinki on luonut virtuaalisen kaupunkikokemuksen yhteistyössä VR-studio Zoanin kanssa.

Telia on testannut VR-tekniikoiden hyödyntämistä 5G Areenalla. Kuva: Telia.

”Virtuaalinen matkustaminen on globaalisti kiinnostava ja kasvava teema. Virtuaalinen kokemus myös markkinoi kohdetta ja tarjoaa uuden elämyksellisen tavan kokea kaupunki’’, saoo Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Käytännössä kyse on 3D-mallintamalla tuotetusta Helsingin digitaalisesta kaksoiskappaleesta (digital twin), joka on ollut viime kuukausien aikana kovasti käytetty termi teollisuuden digisuunnitelmissa.

Virtuaali Helsingin tavoitteena on profiloitua VR/AR-osaamisen keskittymänä sekä houkutella VR-Helsinkiin miljoona kävijää ensi vuoden aikana.

Virtuaalisen Helsinki-virtuaalielämyksen maisemiin kuuluu Senaatintori. Havainnekuva: Zoan.

Helsinki voitti äskettäin Euroopan komission uuden European Capital of Smart Tourism -kilpailun, jossa arviointikriteereissä oli myös digitalisaation hyödyntäminen matkailupalveluissa.

Älykaupunkimenestys on syntynyt kaupungin tiiviissä yhteistyössä yritysten, tiedeyhteisön ja asukkaiden kanssa. Tärkeää roolia näyttelevät esimerkiksi kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki, Helsinki Marketing, Smart & Clean -säätiö, Uudenmaan liitto ja Helsinki Business Hub.

Slushissa esiteltävässä uudessa virtuaalisessa kaupunkikokemuksessa vierailija pääsee elämykselliselle kierrokselle Senaatintorille, Alvar Aallon kotitaloon Munkkiniemessä sekä Lonnan saareen.  Kierrosta siivittävät musiikki ja vaihtuvat vuodenajat. Tarkoitus on esitellä urbaania elämää, designia ja luontoa.

Virtuaalimatkoja voi tulevaisuudessa tehdä Helsingin lisäksi vaikka Roomaan. Kuva: Lenovo

Helsinki pyrkii myös syvemmälle uuden tekniikan soveltamisessa. Monet matkailualan toimijat käyttävät jo VR-laseilla katseltavia 360-videoita kohteidensa markkinointiin.

Tietokoneella rakennetussa Helsingissä kävijä voi kuitenkin liikkua täysin vapaasti. Tulevaisuudessa VR-Helsinki on digitaalinen alusta, joka mahdollistaa myös palveluntarjoajien liiketoiminnan.

Ensi vuonna Virtuaalinen Helsinki tulee saataville esimerkiksi VR-sisältökauppoihin ja erilaisiin tapahtumiin ja tiloihin ympäri maailmaa.

Lisää: VR-Helsinki (LINKKI) ja Zoanin ”Making of Virtual Helsinki” -video (LINKKI)

Kuvituskuva: Helsingin kaupunki / Jussi Hellsten.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!