Näin kulkee sähkökelkka Lapin lumessa – Suomessa tehty

Pohjoisen ensimmäisten lumien tullessa myös Lapin matkailu virittelee uusia täkyjä matkailijoiden varalle. Uusinta ovat tänä talvena sähkökelkkasafarit, joilla käytettävät akkukäyttöiset kelkat valmistetaan Bombardierin tehtailla Rovaniemellä. Mukana myös video kelkan kulusta lumihangessa.

Ensi talvena Lapland Safariksen asiakkaat pääsevät tänä talvena kokemaan Lapin luonnon päästöttömien ja lähes äänettömien sähköisten moottorikelkkojen kyydissä ensimmäisten joukossa. Uudenlaiset kelkat herättäneet järjestäjien mukaan jo valtavaa kiinnostusta ennakkoon matkanjärjestäjissä.

Kuva: BRP

’’’Tarjoamme tulevalla kaudella sähkökelkkasafareita Rovaniemellä ja Luostolla. Niiden käyttöönotto ja latausinfran rakentaminen ovat meille merkittäviä investointeja’’, kertoo Lapland Safariksen toimitusjohtaja Rami Korhonen.

Kelkat Lapland Safarikselle toimittaa Uncharted Society, jonka taustalla on maailman suurin vapaa-ajan laitteita valmistava yritys, kanadalainen Bombardier Recreational Products eli BRP. Kyseessä on sähköinen Lynx Adventure Electric -moottorikelkkamalli, joka on suunniteltu erityisesti ohjatuille safariretkille.

Tulevana talvena Lapland Safariksen ohjelmistossa Rovaniemellä ja Luostolla on kokonaan sähkökelkoilla ajettavia safareita, kuten kota- ja revontuliretkiä, mutta asiakkailla on mahdollisuus vaihtaa nelitahtikelkka sähkökelkkaan myös osalla muista retkistä.

’’Uutuudet ovat helppokäyttöisiä, mutta pidemmillä safareilla niitä ei voida vielä hyödyntää. Täyteen ladatun kelkan toimintamatka on valmistajan mukaan ihanneolosuhteissa noin 50 kilometriä ja maksiminopeus 60 km/h. Sähkökelkoilla ei voi toistaiseksi myöskään vetää rekeä”, arvioi Lapland Safariksen toimitusjohtaja Rami Korhonen.

Lisää: BRP:n Lynx-sähkökelkkasivusto (LINKKI) ja Uncharted Society (LINKKI) ja video sähkölumikelkasta (LINKKI, Uncharted Society)  sekä Uusiteknologia.fi:n aiemmat sähkölumikelkkoja käsitelleet uutiset (LINKKI).

Kuva: Uncharted Society / Lapland Safaris