
Sähköautojen latauslaitteistoja valmistava Kempower sähköistää norjalaisen DRiiV Solutions kanssa sähköinfran Stavangerin lentoasemalle. Uudenlainen latauslaite antaa virtaa täyssähkölentokoneelle, jonka tarkoitus on aloittaa operointi syksystä 2025 alkaen.
Lahtelaisen Kempowerin norjalainen myynti- ja huoltokumppani DRiiV Solutions on suunnitellut ja toimittanut Stavangerin lentoasemalle latausinfrastruktuurin osana kokeilua, jonka tarkoituksena on vakiinnuttaa maan asema päästöttömän ja vähäpäästöisen ilmailun kansainvälisenä testiareenana.
Kempowerin Control Unit -latausjärjestelmä tulee antamaan virtaa uudelle täyssähkölentokoneelle, joka liikennöi Stavangerin ja Bergenin lentoaseman välillä syksystä 2025 alkaen. Ensimmäinen koelento tehtiin jo perjantaina 8. elokuuta 2025, ja koelennot on tarkoitus aloittaa alkusyksystä.
Norja on laajemminkin ollut edelläkävijä Ilmailun sähköistämisessä. Varsinkin kun maan vuoristoisessa maastossa ovat tärkeitä lyhyitä matkoja tekevät pienlentokoneet, jotka soveltuvat parhaiten sähköistämiseen. Huhtikuussa 2024 norjalainen lentoasemaoperaattori Avinor ja Norjan siviili-ilmailuviranomainen aloittivat jo yhteistyön, jonka tarkoituksena on tehdä maasta kansainvälinen päästöttömän ja vähäpäästöisen ilmailun testiareena.
Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa siirtymistä kestävään ilmailuun testilennoilla ja infrastruktuuria kehittämällä. Ensimmäisenä käynnistyvät Stavangerin ja Bergenin lentoasemien väliset säännölliset testilennot. Rahtilennot tehdään amerikkalaisen BETA-lentokonevalmistajan täyssähköisellä ALIA-koneella, jota lentää Bristow Norway. Koelentojen tavoitteen on todistaa sähkölentokoneiden käyttökelpoisuus.
Kempowerin yhteistyökumppanin DRiiV Solutionsin johtamassa hankkeessa Stavangerin lentoasemalle on asennettu jo Kempower Control Unit -laturi yhdistettynä Kempower Power Unit -tehoyksikköön, joka kykenee tuottamaan jopa 300 kW:n tehon sähkölentokoneelle.
DRiiV:n tiimi suunnitteli koko latausjärjestelmän, jossa Kempower Control Unit-laturin viisi metriä pitkä latauskaapeli upotettiin maan alle. Laturi sijaitsee lämmitettävässä laatikossa suojassa lumelta, minkä ansiosta se on käyttökelpoinen ympäri vuoden.
Kuva: Bristol Norwayn Alia-sähkölentokone Stavangerin lentoasemalla. Kuvaaja Camilla Walla/Avinor.