Siirtyminen teräväpiirtoisiin televisiolähetyksiin ja Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen loppuminen vaikuttivat alan kodintekniikan kaupan mukaan myyntiin vuoden kolmannella kvartaalilla. Lisäksi rannekepuhelimet ja erilaiset älykellot kasvattivat myyntiään, mutta älypuhelimissa myyntimäärät tippuivat-
Sen sijaan kännyköiden myynti laski kappalemääräisesti kolmannella kvartaalilla Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO:n mukaan – tosin keskihinnat nousivat. Taustalla on uusien mallien lisäksi EU:n kesäkuussa voimaan astunut uusi ekosuunnitteluasetus.Asetus toi lisää kriteerejä puhelimien kestävyyteen, akun kestoon ja korjattavuuteen.
“Asetuksen myötä markkinoilla olevat puhelimet ovat aiempaa pitkäikäisempiä, ja samalla kaikista edullisempia älypuhelinmalleja on tarjolla aiempaa vähemmän. Tämä selittää keskihintojen nousua”, taustoittaa Jesse Kieksi, DNA:sta.
Puhelimien ja oheislaitteiden lisäksi erilaisten rannekepuhelimien, älykellojen ja aktiivisuusmittaiden myynti jatkoi uusimpien tilastojen mukaan vahvaa kasvuaan. Erityisesti kellopuhelimien myynti kiihtyi heinäkuussa koulujen alkamisen kynnyksellä.
Myös langattomien nappikuulokkeiden markkinassa ETKO:n mukaan puhelinvalmistajien omat merkit kasvattivat osuuttaan, kun taas perinteisten yleiskuulokebrändien osuus pieneni. Myös pienet ja uudet tuotemerkit kiinnostivat kuluttajia kolmannessa kvartaalissa.
Merkittävät muutokset kodintekniikka-alalla oli kuitenkin televisiolähetysten siirtyminen kokonaan HD-lähetyksiin, joka vaikutti televisiomyyntiin myyntiin positiivisesti vielä vuoden kolmannellakin kvartaalilla.
Myös tietokoneiden myynti oli huomattavaa, sillä segmentti ylsi kaksinumeroisiin lukuihin. Piikin taustalla on Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen päättyminen lokakuussa, vaikka tietyin edellytyksin tukea saikin ilmaiseksi EU-alueella vielä vuodeksi eteenpäin.
Myös pienten kodinkoneiden myynti kasvoi hieman kolmannella vuosineljänneksellä. Esimerkiksi imurien myynti nousi yli kymmenen prosenttia. Taustalla on erityisesti uusienrobotti‑imureiden jopa 40 prosentin kasvu viime vuodesta. Sen sijaan iojen kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 0,5 prosenttia, mutta myyntiarvo laski eli kuluttajat valitsivat edullisempia malleja.
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on kodintekniikan myynnin yhdistys, joka juhlii tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan. ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Lisää: ETKO:n tilastot (LINKKI, pdf)
Kuvituskuva: UT