Polttomoottoriautojen sijaan ovat täyssähkö- ja hybridiautot ovat EU-maiden uusien henkilöautojen ostajien suosiossa, kertoo autoalan maahantuojajärjestö. Tammi-marraskuussa Suomessa ensirekisteröidyistä autoista yli kolmannes oli jo täyssähköisiä ja viidesosa lataushybridejä. Uusia polttomoottoriautoja myytiin Suomessa vielä kolmannes, joten hetkessä bensa-asemat eivät Suomesta katoa.
Hybridiautot ovat edelleen eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja. Kuluvan vuoden tammi-marraskuun ensirekisteröinneistä EU-alueella hybridiautojen osuus nousi 34,6 prosenttiin ja täyssähköautojen osuus vasta 16,9 prosenttiin ja lataushybridien 9,3 prosenttiin.
Bensiini- ja dieselautojen yhteenlaskettu osuus ensirekisteröinneistä laski 36,1 prosenttiin.
Suomessa kuluvan vuoden tammi-marraskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 35,9 prosenttia on ollut täyssähköisiä ja 20,6 prosenttia lataushybridejä. Bensiini- ja dieselhybridien osuus Suomessa tammi-marraskuun ensirekisteröinneistä oli 27,8 prosenttia ja bensiini- ja dieselautojen osuus 15,7 prosenttia.
Kaikkiaan tammi-marraskuun aikana EU-alueella rekisteröitiin 1 662 399 uutta täyssähköautoa. Niistä 62 prosenttia sähköautojen ensirekisteröinneistä tehtiin neljässä maassa, joissa kaikissa sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Saksassa sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat 41,3 prosenttia, Belgiassa 10,2 prosenttia, Alankomaissa 8,8 prosenttia ja Ranskassa 9,1 prosenttia.
Myös lataushybridien rekisteröinnit jatkavat kasvua Euroopassa. Espanjassa kasvu oli 113 prosenttia, Italiassa 80,6 prosenttia ja Saksassa 62,7 prosenttia edellisen vuoden tammi-marraskuuhun verrattuna.
Lataushybridien osuus ensirekisteröinneistä on nyt EU-alueella 9,3 prosenttia, kun se viime vuoden vastaava aikana oli 7,1 prosenttia. Muutoksen taustalla voi olla myös automyynnin väheneminen, sillä marraskuun 2025 loppuun mennessä bensiiniautojen ensirekisteröinnit Euroopassa laskivat 18,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Suurinta pudotus oli Ranskassa, jossa bensiini- ja dieselautojen ensirekisteröinnit tippuivat 32,1 prosenttia. Saksassa pudotus oli 22,4 prosenttia, Italiassa 17,4 prosenttia ja Espanjassa 14,6 prosenttia.
Lisää: Autotuojat ja -teollisuus ry (LINKKI) on Euroopan autonvalmistajajärjestö ACEA:n yhteistyöryhmä (tiedote ja tarkemmat luvut LINKKI).
Kuvituskuva: UT