Jenkkirekkaan antureita ja analytiikkaa

Uudenlaiset anturit ja reaaliaikainen analytiikka pitävät amerikkalaisen Navistarin mukaan tulevaisuuden bussit ja rekat tiellä. Yritys aikoo hyödyntää tulevissa teollisen internetin toteutuksissaan ohjelmistotalo SAS Instituten reaaliaikaista data-analyysiä.

Amerikkalainen rekkojen, bussien, puolustusajaneuvojen ja moottoreiden valmistaja, aikoo tehdä tuotteistaan entistä turvallisempia ja integroi jokaiseen kulkuneuvoonsa antureita estämään laitteiston hajoamista kesken ajon. Vastaavia IoT-toteutuksia on tulossa laajalti liikennevälineisiin.

Autoissa olevien antureiden data analysoidaan ajonaikana reaaliaikaisesti, jotta rekkojen ja bussien luotettavuutta voidaan kasvattaa entisestään. Suoriutuakseen datan analysoinnista Navistar on integroinut SAS Instituten analytiikkapalveluita omaan data-arkkitehtuuriinsa.

Autojen OnCommand Connection (OCC) -anturit tuottavat järjestelmään jatkuvaa dataa rekkojen moottoreista ja ilmenevistä vikakoodeista. Uusien ohjelmien avulla voidaan käydä läpi massiivista datamäärää ja priorisoida ne viestit, jotka ennakoivat tulevia vikoja.

Yritys käyttää samaisen SAS:n palveluita myös kehittääkseen esimerkiksi markkinointimalleja sekä malleja hintajoustoon. Navistar integroi analyyttistä käyttöä varten Teradata-ratkaisun, IBM DB2 -tietokannan ja big data Hadoop -arkkitehtuurin SAS ympäristöön.