Näin Suomi siirtyi mobiilinettiin – myös seniorit

Suomalaisten mobiilikäyttö on räjähtänyt kahdessa vuodessa, kertoo mediatoimisto Carat yhdessä emoyhtiö Dentsu Aegis Networkin kanssa tekemässään tutkimuksessa. Kännyköitä käytetään tiedon etsimiseen hakukoneista, sähköpostien lukemiseen, pikaviestimiin ja sosiaaliseen mediaan, mutta myös television katseluun ja lehtien lukuun.

Mobiililaitteiden suosio on Suomessa useimmissa ikäryhmissä jopa tuplaantunut kahden vuoden aikana siitä kun vastaava selvitys tehtiin vuonna 2014. Nyt koko kansasta 78 prosenttia käyttää jo älypuhelinta. Datapalvelut ovat mukana jo lähes kaikissa mobiililiittymissä.

Älypuhelinta suomalaiset käyttävät erityisesti internetin ja hakukoneiden kuluttamiseen, sosiaaliseen mediaan sekä sähköpostin lukemiseen ja lähettämiseen.  Kasvua mobiilidatan käytössä on vuoteen 2014 verrattuna 11 prosenttiyksikköä.

Mobiilikäyttö on noussut eniten vanhemmissa ikäryhmissä: yli 65 vuotiaista 57 prosenttia käyttää älypuhelinta, joka kertoo myös peruspuhelimien vaihtumisesta älypuhelimiin. Suosituimpia olivat viestisovellukset, kuten Facebookin Messenger ja WhatsApp.

Pikaviestiohjelmien käyttö on lähes tuplaantunut 2014 vuoteen verrattuna, nyt 58 prosenttia älypuhelinkäyttäjistä hyödyntää viestisovelluksia. Sähköpostin ja sosiaalisen median lisäksi lehtien ja television käyttö mobiililaitteella on kasvussa.

Monet katsovat aamulehdet ja katsovat televisio-ohjelmat mobiililaitteella. Päivän aikana mobiili tavoittaa jo 70 prosenttia suomalaisista. Monet aikakauslehdet ovat nykyisin myös luettavissa netissä. Mobiilikäytön kasvua onkin tapahtunut niin sanotuiden perinteisten mediakanavien kustannuksella.

Mobiilia käytetään silti yhä useammin myös muiden kanavien rinnalla: televisiota katsoessa 49 prosenttia älypuhelinkäyttäjistä tarkistaa some-kanavia, 32 prosenttia etsii brändiä tai tuotetta minkä on juuri nähnyt mainostettavan televisiossa ja 19 prosenttia keskustelee ohjelmasta viestisovelluksen välityksellä.

Lähde: Carat ja Dentsu Aegis Network Oy haastattelivat  CCS, eli Consumer Connection System -kuluttajatutkimukseen 5 400:aa suomalaista ikäryhmästä 15–74.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!