Kaksi akkua ja 48 voltin jännite huippumalliin

Audin ensi viikolla Barcelonassa esiteltävässä Audi A8:ssa on ensimmäistä kertaa sähköinen voimalinja. Uutuusmallin polttomoottorin yhteyteen on lisätty kevythybridijärjestelmä. Sen perustana on 48 voltin sähköjärjestelmä ja kaksi akkua.

Audin uusi kevythybridi koostuu kahdesta pääkomponentista: ensimmäinen on vesijäähdytteinen hihnalla toimiva 48 voltin starttigeneraattori. Se täydentää kylmäkäynnistyksissä tarvittava perinteinen starttimoottori. Toinen pääkomponentti on tavaratilaan sijoitettu 10 ampeeritunnin litiumioniakku, joka toimii MHEV-järjestelmän (mild hybrid electric vehicle) energiavarastona.

Uusi sähköinen voimalinja yhdistää Audissa monia toimintoja.  Auto voi jopa rullata  moottori sammutettuna 55–160 kilometrin tuntinopeuksissa. Tällöin auto ei tuota lainkaan päästöjä ja moottori voi olla sammutettuna jopa 40 sekunnin ajan.

Heti kun kuljettaja koskee kaasupolkimeen, kevythybridi käynnistää polttomoottorin lähes huomaamattomasti. Tämän lisäksi on käytössä perinteinen Start–Stop-järjestelmä.

Useilla antureilla varustettu auto tarkkailee liikennettä ympärillään. Kun tie edessä on vapaa, käynnistää kevythybridijärjestelmä polttomoottorin, mahdollistaen auton nopean kiihdyttämisen. Jos auto puolestaan seisoo pitkään paikallaan ja kuljettaja lisää ilmastoinnin tehoa, järjestelmä käynnistää tarvittaessa polttomoottorin.

Uuden Audi A8:n valmistajan aiempaa parempi hyötysuhde johtuu Audin tiedotteen mukaan uuden voimalinjan hallinnasta. Se käyttää hyväkseen sekä navigaattorilta että erilaisilta tunnistimilta, kuten etukameralta saatavia tietoja. Voimalinjan hallinta ottaa energiaa talteen paitsi jarrutettaessa ja rullattaessa moottori sammutettuna.  .

LISÄÄ: Audin voimalinjan tekniikka (LINKKI)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!