Uusi akkuteknologia tuo hybridiratkaisut isoihin laivoihin

Suuret merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Kunnostuksen alla oleva merentutkimusalus Arandasta tulee olemaan ensimmäinen uutta akkuteknologiaa hyödyntävä alus Suomessa.

Suomen ympäristökeskus SYKE halusi kunnostettavan Aranda-aluksen diesel-propulsion tilalle hybridikäytön. Uudistuksen jälkeen alusta voidaan käyttää dieseliin yhdistetyn generaattorin tuottaman sähkön ja tehokkaasta akustosta saatava sähkön avulla.

Hybridiratkaisu pienentää myös mereen aiheutuvaa melua. Melun väheneminen helpottaa puolestaan merieliöiden tutkimista.

Uuden hybridikäytön toimittaa Rauma Marine Construction-telakalle jyväskyläläinen Protacon. Toimitus Arandaan sisältää pääkeskuksen, nestejäähdytteiset sähkökäytöt, propulsiomoottorit sekä propulsioakuston. Uuden propulsion kokonaisteho on yli kolme megawattia. Ratkaisu soveltuu Proteaconin mukaankaikille ison mittaluokan aluksille.

’’Alusten hybridijärjestelmät edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Tämän teholuokan hybridijärjestelmän kehitys on meiltä panostusta tulevaisuuteen’’, sanoo kehitysjohtaja Kari Pellinen Protaconilta.

Myös suunnittelupäällikkö Marko Paloluoto Rauma Marine Constructionsilta puolestaan näkee akkuteknologian ja hybridiratkaisut meriteollisuudelle merkittävänä tämän päivän ja tulevaisuuden ratkaisuna.

’’Suuntaus näkyy voimakkaasti meille tulevissa tarjouskyselyissä. Kyselyjä on paljon ja lähes kaikkiin on speksattu mukaan propulsioakut. Arandan onkin meille molemmille tärkeä referenssikohde mahdollisia tulevia projekteja varten’’, Paloluoto sanoo.

Arandan sähkökäyttöratkaisua ja teknologiaa tullaan hyödyntämään myös muilla aloilla, kuten työkone-, energia- ja paperiteollisuudessa. ’’Paperiteollisuuteen ratkaisuja on jo kyselty, mutta varsinaisiin toteutuksiin ei ole vielä edetty asiaan’’, Protaconin Pellinen kertoo.

Protaconin muita asiakkaita ovat muun muassa Andritz, Bellmer, Cargotec, Chenming, Fortum, Evondos, Kone Elevators, Nokian Renkaat, Metso, Raute,  SCG Packaging, Stora Enso, Sjöfartsverket, UPM, Valmet, Valtra, ValueFrame ja Wärtsilä.