Nokian maineen lasku loppui – arvostus paranemassa

Suomen maineikkaimmat yritykset ovat T-median mainetutkimuksessa hissiyhtiö Kone, peliyhtiö Supercell ja metsäkonevalmistaja Ponsse. Parhaiten pisteitään nosti Nokia, jonka maine on ollut alavireinen kännykkäyksikön myynnin ja monien yt-kierrosten seurauksena. Nokialla on silti vielä tehtävää maineensa nostamisessa.

Tutkimusyhtiö T-median selvityksessä Nokia jää edelleen Konetta ja Ponssea heikommaksi, mutta suunta on oikea. Yritys on parantanut lukemiaan enemmän kuin mikään muu yhtiö koko tutkimuksen aikana. Yhtiö on edelleen huonomaineisten listalla, mutta mainepistemäärä on kohonnut tutkimustiedotteen mukaan kohtalaiselle tasolle.

Nokia on saanut rapaa päälleen erityisesti kännykkäyksikön myynnin jälkeen ja useat yt-kierrokset eivät ole mainetta myöskään parantaneet. Nykyinen Nokia on kuitenkin rakenteeltaan aivan eri kuin vuosikymmen sitten. Siitä kertovat myös mainetutkimuksen parantuneet lukemat.

”Matkapuhelinliiketoiminta oli se osa Nokiaa, jonka kansa parhaiten tunsi. Ihmiset kokivat yhtiön epäonnistuneen, kun matkapuhelimista luovuttiin. Epäonnistuminen päätelaitteissa oli suomalaisille kova pala, mutta nyt vaikuttaa siltä, että suuri yleisö on antanut anteeksi ja alkanut kiinnittää huomiota yhtiön uusiin mielenkiintoisiin avauksiin” , kommentoi T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti Nokian maineloikkaa.

Ruokolahden mukaan Nokian maineen nousussa kyse ei ole vain viimeaikaisista yritysostoista tai tuotekehityksestä, vaikka kesän aikana brändin alla myytävät matkapuhelimet ovat palanneet markkinoille. ”Kauppoihin saapuneet kuluttajatuotteet toki vaikuttavat yhtiön maineeseen, vaikka laitteet ovatkin toisen yhtiön kehittämiä ja valmistamia”, Ruokolahti jatkaa.

Suomalaiset arvostavat edelleen teknologiayhtiöitä. Suomen maineikkaimpien yritysten kärkipaikkaa pitää hissivalmistaja Kone jo kolmatta vuotta peräkkäin. Mobiilipeliyritys Supercell pitää kakkospaikkaa, ja kolmanneksi maineikkaimmaksi on noussut metsäkoneyritys Ponsse.

 

”Suomalaisten kova arvostus teknologiayhtiöitä kohtaan selittynee yritysten yhteiskunnallisen merkityksen kautta. Teknologiayritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja näkyvät kauppataseessa”, T-Median Riku Ruokolahti kommentoi tutkimustiedotteessa.

T-Media on tutkinut suomalaisyritysten mainetta vuodesta 2013 alkaen. Kyselyyn vastasi kesä-heinäkuussa yhteensä yli 6 000 ihmistä.Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa).

Luottamus&Maine-mallissa yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Yrityksen saama mainepistemäärä määrittää sen sijoituksen ranking-listoilla.

LISÄÄ: T-Median luottamus-maine-tutkimus (LINKKI) ja  MTV3/STT:n uutinen (LINKKI, myös haastatteluosuuksia)

Päivitetty tarkemmilla tutkimustiedoilla 11.46 ja lisätty taulukot.

Lähteet: T-media/STT/MTV3/Karjalainen/Muut mediat

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!