Suomalais-kiinalainen supersähköauto

Metropolia ammattikorkeakoulun ja kiinalaisen AET Corporationin yhteistyönä kehittämä supersähköauto Angelica on tekniikaltaan amerikkalaisen Teslan kilpailija. Kyse on kuitenkin opiskelijoiden kehitysprojektista, jossa näkyy Metropolian vahva sähköauto-osaaminen.

Metropolia ammattikorkeakoulun autohankkeet ovat jo vuosina saaneet tunnustusta kotimaan rajojen lisäksi ulkomaita myöden. Erinomaisina referensseinä toimivat muun muassa E-RA-sähköauto ja UPM:n kanssa tehty Biofore ConceptCar -hanke.

Useisiin ennätyksiin yltäneestä E-RA-sähköautosta jatkojalostettu Angelica-prototyyppi jatkaa siksi eräällä tavalla Metropolian opiskelijoiden menestystarinaa autokehityksessä.

”Auton parissa on viimeisen vuoden ajan työskennellyt useita Metropolian ajoneuvoalan opiskelijoita, alumneja ja henkilöstöä’’, kertoo projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Viikko sitten julkistettiin myös Metropolian sähköautoteknologian vientihanke Kiinaan ja uuden sähköautojen kehityskeskus Eurosinan perustaminen Metropolian Arabia-kampukselle Helsinkiin.

Uuden hankkeen takana on sähköautoyhteistyö Metropolian ja kiinalaisen Beijing Asiastars Electronic Technology Corporation AET:n välillä, joka alkoi syksyllä 2016. Sopimus julkistettiin pari vuotta aiemmin.

Julkistamistilaisuudessa olivat muun muassa Kiinan Suomen suurlähetystön virkamies Sun Liwei, AET:n johtaja Lin Shufeng, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola sekä autoprojektia Metropoliassa vetäneet osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala ja projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Metropolian oaamisaluepäällikkö Pekka Hautala uskoo Suomen ja Metropolian mahdollisuuksiin maailmalla. Siihen uskoo myös kiinalaistaho AET.

’’Jatkamme yhteistyötämme panostamalla Eurosina tutkimus- ja kehityskeskukseen ja tekemällä siitä yhden arvostetuimmista eurooppalaisista sähköautoteknologian keskuksista’’, lupasi juhlatilaisuudessa AET:n johtaja Lin Shufeng.

Teknisiä tietoja Metropolian Angelica-sähköautosta

  • Moottoriteho 436 kW (593 hp)
  • Akuston jännite 410-570 V
  • Akkukapasiteetti 55,4 kWh
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h ~ 6 sekuntia
  • Kiihtyvyys 100-200 km/h ~ 8 sekuntia
  • Huippunopeus > 282 km/h

LISÄÄ: Metropolian Angelica-projekti (LINKKI) ja Eurosina-kehityskeskus (LINKKI) sekä Metropolia aiemmat autoprojektit E-RA (LINKKI) ja Biofore ConceptCar (LINKKI) Sopimus kiinalaisen AET:n kanssa solmittiin alustavasti jo 2014 (LINKKI) ja prototyypin kehittäminen 2016 (LINKKI). Muut sähköautoihin liittyvät Uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)

Kuvat: Metropolia amk