Digitrendit 2018: konenäköä, algoritmeja ja palvelua

Konsulttiyritys Accenturen julkaisemassa Fjord Trends 2018 -raportissa tarkastellaan seitsemää digitaalista trendiä, joiden odotetaan mullistavan liiketoimintaa, teknologiaa ja muotoilua tulevana vuonna. Raportin on laatinut Accenturen muotoilu- ja innovaatioyritys Fjord.

Fjord Trends 2018 esittelee seitsemän trendiä, joiden odotetaan muovaavan kokemuksia tulevaisuudessa. “Jokainen vuoden 2018 trendeistä rakentuu perustavanlaatuiselle jännitteelle – muutokselle, törmäykselle tai eroamiselle”, sanoo Mark Curtis, Fjordin asiakkuuksista vastaava johtaja.

Vuonna 2018 parhaiten menestyvät hänen mukaansa ne organisaatiot, jotka pystyvät sujuvimmin luovimaan näiden jännitteiden seassa ja tarttumaan mahdollisuuteen muotoilla tulevaisuuden maailmaa.

”Monet haastavista kysymyksistä liittyvät ihmisen ja koneen vuorovaikutukseen, jonka seuraukset tulevat olemaan huomattavat niin yksilöiden, yhteiskunnan kuin organisaatioidenkin näkökulmasta ”, sanoo Fjord Helsingin johtaja Tim Hall.

Fjord Trends julkaistiin nyt yhdettätoista kertaa. Tänä vuonna raportissa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa 85 asiakkaan yksilöllisiä näkemyksiä ja näkökulmia eri puolilta maailmaa.

Fjord Trends 2018 tulokset

  1. Physical Fights Back: Digitaalisuus on ollut valokeilassa jo tarpeeksi pitkään – nyt brändikokemuksilla on kaksi eri johtotähteä. On tullut aika yhdistää digitaaliset ja fyysiset kokemukset.
  2. Computers Have Eyes: Aivan kuten tietokoneet ymmärtävät puhetta, ne pystyvät nyt tulkitsemaan kuvia ilman ihmisen apua. Tämä luo rajattomat mahdollisuudet uusille digitaalisille palveluille.
  3. Slaves to the Algorithm: Kuinka suunnitella markkinointistrategia, jolla voitetaan brändien ja niiden asiakkaiden välillä vaikuttavat algoritmit?
  4. A Machine’s Search for Meaning: Tekoäly ehkä muuttaa työtä, mutta sen ei tarvitse viedä työpaikkoja. Voimme muokata yhteistyömme koneiden kanssa auttamaan meitä kehittymään.
  5. In Transparency We Trust: Lohkoketjuilla voidaan luoda läpinäkyvyyttä, joka auttaa palauttamaan käyttäjien luottamuksen ja korjaamaan suhteita yleisöön.
  6. The Ethics Economy: Organisaatioilla on painetta ottaa kantaa poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin, halusivat ne tai eivät. Kuluttajat taas ottavat kantaa rahoillaan valiten brändejä, jotka vastaavat heidän näkemyksiään.
  7. Design Outside the Lines: Muotoilun kasvava merkitys ja uusi kunnioitus sitä kohtaan organisaatioissa hyödyttää kaikkia.

Lähde: Fjord Trends 2018 -raportti (LINKKI)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue tästä ilmaiseksi!