Nämä ryhmät kisaavat Elisan tekoälypalkinnosta

Elisan tekoälykisaan on valittu 13 joukkuetta eri maista kehittämään sovelluksia terveydenhuollon parantamisesta suomen kielen ymmärtämiseen. Joukkueita valmentavat Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston sekä VTT:n perustama Suomen tekoälykeskus FCAI, Dain Studios sekä Maki.VC.

Joukkueet lähtevät kilpailuun järjestäjien mukaan myös hyvin erilaisista lähtökohdista. Vastakkain ovat muun muassa useita hackathon-voittoja jo kerännyt opiskelijatiimi sekä startup miljardin dollarin arvostuksella.

Kilpailuun valitut tiimit tulevat kahdeksasta eri maasta ympäri maailmaa. Pääpalkintona on 50 000 euroa ja meneillään olevan Co-Creation Challenge -kisan voittaja julkistetaan vuoden lopulla Helsingissä järjestettävässä Slush-tapahtumassa.

Hyvä esimerkki kilpailuun osallistuvista on Top Data Science -tiimi, joka haastettu hyödyntämään Elisan anonymisoitua dataa terveyden etämittauspalveluista, ja laatimaan sen avulla hoitosuosituksia. Tavoitteena on turvallisempi ja entistä nopeampi terveydenhoito.

Suomalainen Speechgrinder ja intialainen Mashinga puolestaan taistelevat suomen kielen ymmärtämisessä. Signality ja Thuuz -joukkueet taas kilpailevat urheilun parissa. Joukkueet keräävät reaaliaikaista dataa urheiluvideoista, ja kääntävät sen valmentajille taktiseksi tietämykseksi tai personoiduiksi kohokohdiksi katsojia varten. Alla kaikki mukana olevat ryhmät.

Kilpailevat startupit

  • Aalto University. Matti Parkkilan johtama opiskelijajoukkue, jolla on tilillään vakuuttavat kaksi Junction Hackathonin voittoa. Tiimi on haastettu hyödyntämään tekoälyä asiakaspalvelusähköposteissa. (LINKKI)
  • Anzyz. Yhdistää ainutlaatuisesti ohjattua, ohjaamatonta sekä sääntöihin perustuvaa oppimista ”tekstianalyyttisen algoritmin” kautta ja mahdollistaa käyttöyhteyteen liittyvän merkityksen ymmärtämisen isoista tietomassoista. Tiimi on haastettu hyödyntämään tekoälyä asiakaspalvelusähköposteissa. (LINKKI)
  • Gridfore. Intelligent Analytical Platform (GRIP) on analyyttinen alusta reaaliaikaisen tiedon kanssa työskentelylle. Alusta sisältää kaikki tarpeelliset komponentit ja tarjoaa tukea koko tiedon hyödyntämisen elinkaarelle ilman lisätyökaluja. (LINKKI)
  • Lifemote. Rakentaa tekoälyä, joka hallinnoi kodin WiFiä. Tiimi on haastettu kehittämään kotien WiFi-yhteyksien laatua ja asiakaskokemusta. (LINKKI)
  • Mashinga. Älykäs kokousassistentti. Koordinoi kokouksia, keskustele ja tee yhteistyötä sekä paikallisesti että etänä, seuraa kokouksen lopputulemia. Tiimi on haastettu luomaan NLU suomen kielestä. (LINKKI).
  • Nitor. Digitaalinen insinööritoimisto, joka auttaa asiakkaitaan onnistumaan. Tiimi on haastettu hyödyntämään tekoälyä asiakaskokemuksen analysointiin ja kehittämiseen myymälöissä. (LINKKI)
  • Signality. Antaa jokaiselle videostreamille ja kameralle supervoimat, jotta yritykset voivat ymmärtää, luokitella ja luoda merkityksellistä tietoa taltioimastaan videosta. (LINKKI)
  • Speechgrinder. Ääniteknologia, joka kääntää puheen toiminnallisiksi tehtäviksi sekunnin murto-osissa. Tiimi on haastettu luomaan NLU (Natural Language Understanding) suomen kielestä.(LINKKI)
  • Swim.AI. Ohjelmisto tuottaa tietoa ja ennusteita yhdistämällä koneoppimista sekä verkon rajalla suoritettavaa laskentaa. (LINKKI)
  • Thuuz. Jännityksen voiman valjastaminen. Jännitys on enemmän kuin tunne urheilutapahtumassa: se on energia, joka ajaa fanien osallistumista ja sitoutumista. Valjastamalla jännityksen voiman Thuuz tarjoaa palveluntuottajille ratkaisuja, joiden avulla he pystyvät automaattisesti koostamaan kohokohtia sekä tekemään älykästä sisältömarkkinointia. (LINKKI)
  • Top Data Science. Data-analytiikka, kuva-analytiikka, kuvan- ja luonnollisen kielen tunnistaminen sekä syväoppiminen. Tiimi on haastettu laatimaan automaattisia lääketieteellisiä hoitosuosituksia.(LINKKI)
  • University of Jyväskylä. Dr. Muhammad Zeeshan Asghar on kokenut 4G LTE itseorganisoituvien verkkoratkaisuiden tutkimuksessa ja kehittämisessä. Hänen painopisteensä on mobiiliverkoissa.
  • Video++. Tekoälymainontaa sekä verkkokauppaa videolla, interaktiivista viihdettä ja uuden IP-sisällön tuotantoa. (LINKKI)

Kuvituskuva: Aki-Pekka Sinikoski / Aalto

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/