Perhon ravintolakoulu otti älysilmikot käyttöön

Virtuaalitekniikoilla voidaan luoda uudenlainen oppimisympäristö, joka opastaa ja ohjeistaa esimerkiksi tarjoilijoiden työprosessia. Perhon koulutusravintolassa on otettu käyttöön Microsoftin Hololens-sovellus, jota hallinnoidaan eleillä tai katseella, jolloin kädet jäävät vapaaksi työskentelyä varten.

Virtuaalisen oppimisympäristön toteutti Perholle suomalainen ohjelmistotalo Softabilityn Studioyksikkö. Ratkaisun avulla oppilaat kykenevät samalla harjoittelemaan työskentelyä keittiön tai ruokailutilan puolella älylasit päässä, kun he tarkistavat työohjeet.

Hololensin näyttämän 3D-mallin avulla opiskelija voi nähdä esimerkiksi kattauksen virtuaalisesti ja katsoa tarvittavia opetusmateriaaleja. Niillä voidaan myös kommunikoida etäyhteydellä, esimerkiksi opettajan kanssa.

Käyttäjä pystyy ratkaisussa avaamaan tarvittavan verkkosisällön suoraan Hololensin Edge-selaimelle, esimerkiksi iPerho oppimisympäristön. Hololens-sovellus on toteutettu Unity-kehitysympäristössä Microsoftin Mixed Reality Toolkit:ä (MRTK) hyödyntäen.

Sovelluksen ominaisuuksiin kuuluu tällä hetkellä tekstin näyttö (ruokalistat, reseptit), videotoisto (esim. Ruokien ja drinkkien valmistusohjeet), valokuvien näyttö, PDF-tiedostojen avaaminen ja selailu sekä 3D-objektien näyttö (esim. kattausesimerkit).

Sovelluksessa oleva sisältö ladataan toistaiseksi Hololensin muistista. Tulevaisuudessa kaikki yllä oleva sisältömateriaali voidaan myös ladata suoraan verkosta.

Käyttäjä hallinnoi Hololens-sovellusta eleillä (air tap) tai katseella (gaze), jolloin kädet jäävät vapaaksi työskentelyä varten.  Puheohjaus olisi sovelluksen hallinnointiin myös mahdollinen, mutta ei välttämättä kyseisessä tapauksessa käytännöllinen ravintolaympäristössä taustamelun takia.

Oppilaitos kartoitti alkuun lisätyn todellisuuden lasien tarjontaa. Oppilaitos päätyi lopulta Microsoftin Hololens -laseihin, koska ne ne tukivat Perhon koulutusteknologian kehittämispäällikkö ja lehtori Jarmo Åken mukaan  parhaiten oppilaitoksen verkkokampuksen toimintoja.

Perho aktiivisena digikehittäjänä

Koulun aktiivisuudesta digitaalisuuden kehittämistä kohtaan kuvastaa Perholla jo käytössä olevat muut ratkuisut kuten koululaitoksen 360o -virtuaaliympäristöt Ravintola Perhosta, opetuskeittiöstä ja Perho Green City Farmin pellosta, sekä VR-pilottikeittiö Ravintola Perhon keittiöstä.

Perho on mukana myös MR Amis-Mixed Reality -nimisessä hankkeessa, jonka tarkoitus on löytää ratkaisuja yhdistää lisättyä todellisuutta opetukseen, opetusympäristöihin sekä työelämässä tapahtuvaan oppimiseen.

Lisätietoja: MR Amis-hanke (LINKKI)

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!