IoThon2019: AR-urheilusovellus toi voiton – suosituin Nokian 5G-valaisinpylväät

Viime viikonloppuna Espoossa järjestetty IoThonin COMNET-pääpalkinnon pokkasi kansainvälinen Quadratic-tiimi, joka kehitti AR-tekniikkaa hyödyntävän virtuaalivalmentajan. Suosituin kehityskohde tapahtumassa oli tulevaisuuden 5G-tukiaseman sisältävät LuxTurrinm5G-valaisinpylväät.

Otaniemen Open Innovation Housessa oli viikonloppuna vipinää, kun 110 opiskelijaa ja kehittäjää osallistui IoThon-hackathoniin. Osallistujilla oli 48 tuntia aikaa kehittää 5G-verkkoa hyödyntäviä ratkaisuja Ericssonin, Nokian, Siemensin, Telian ja RIOT-yhteisön esittämiin haasteisiin.

Tapahtuman pääpalkinnon pokkasi Telian esittämään haasteeseen tarttunut Quadratic-tiimi (kuvassa), joka kehitti lisätyn todellisuuden valmentajan, joka antaa urheilijoille reaaliaikaista palautetta käsivarteen sijoitettavien värähtelevän yksikön kautta.

Valaisinpylväiden lisäksi 5G-tekniikkaa suunnitellaan sijoitettavaksi myös valomainosmoduuleihin ja muihin kiinteisiin rakenteisiin.

”Voittajatiimi rakensi toimivan prototyypin, jossa yhdistyvät liikkeenkaappaus älypuhelimen videosyötteestä sekä tuntoaistiin perustuva, laitteen kautta vastaanotettava palaute”, sanoi tuomariston puheenjohtaja ja Aalto-yliopiston professori Riku Jäntti.

Esitelty järjestelmä käyttää hyväkseen 5G:n pientä siirtoviivettä sekä uusia koneoppimisen työkaluja urheiluharjoittelua hyödyttävän palvelun.

Uusi ratkaisu käyttää hyväkseen 5G-verkon pientä siirtoviivettä sekä uusia koneoppimisen työkaluja urheiluharjoittelua hyödyttävän palvelun tarjoamiseksi.

IoThon-tapahtuman suosituimmaksi kilpailuhaasteeksi nousi puolestaan Nokian vetämässä projektissa kehitettävät uudenlaiset tulevaisuuden LuxTurrim5G -katuvalopylväät ja tukiasemarakenteet.

5G-valaisinpylväisiin perustuvia ratkaisuja kehitti kaikkiaan 17 eri tiimiä, joiden ehdotuksissa 5G-katuvaloverkosto voitaisiin valjastaamuun muassa sähköpotkulautojen lataukseen, kadonneiden lemmikkien jäljittämiseen sekä autoilijoiden varoittamiseen lähialueella liikkuvista hirvieläimistä.

IoThon CONET-kisan voittaja, myös Telian

  • Quadratic: The Real Time AR Coach

Ericsson-kisan

  • DeepIoT: Manage the Underground Kingdom

Nokia-kisan voittaja

  • Mooses: Moose – an Early Traffic Warning System
  • Fighting Mongooses: Fluffy Hounder ja DeepIoT: Manage the Underground Kingdom

Siemens-kisan voittaja

  • Volta: a power management system to avoid network overload and reduce electricity costs

Lisää: Kuvat ja taustat voittajista (LINKKI), twitter-tietoa tapahtumasta (LINKKI) ja aiempi IoThon-juttu 6.5.2019 Uusiteknologia.fissä (LINKKI)

  • Joonatan Bergholm
  • Frans Lehmuskorpi
  • Joa Riski
  • Perttu Yli-Opas

Aloituskuva: Quadraticin Joonatan Bergholm, Frans Lehmuskorpi, Joa Riski ja Perttu Yli-Opas. Tiimi. Tiimi voitti AR-urheilusovellukseellan niin COMNET- kuin Teliankin palkinnon. Kuva: Aalto-yliopisto

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/