Robottibussi talvitestiin –  yhteistyöhön Softbankin kanssa

Suomalaisen Sensible 4:n kehittämää ja japanilaisen Mujin muotoilemaa Gacha-robottibussia tullaan testaamaan ensimmäistä kertaa vaativissa olosuhteissa muun liikenteen seassa.  Robottibussi aloitti tänään ajot Vantaan Kivistössä. Enää ei puutu kuin kunnon lumimyräkkä testiajoihin. PÄIVITYS 15.1.2020: Yritys on aloittamassa yhteistyön myös japanilaisen Softbankin SB Drivesin kanssa.

Käytännön talvitestit tehdään Sensible 4:n, Vantaan kaupungin, Uudenmaan liiton ja Suomen Kasvukäytävän yhteistyönä. Pilotti kestää viisi viikkoa ja sen aikana tarjotaan Kivistön asiakkaille ns. viimeisen kilometrin matkustamista linja-autoasemalta Kivistön keskustaan.

Lumi ei pitäisi olla este suomalaiselle robottibussille. Lisää todisteita Youtube-videolinkistä jutun lopussa.

Sähkökäyttöinen robottibussi liikkuu pilotin aikana kaiken muun liikenteen seassa. Reitti on 3,4 kilometrin  pituinen. Bussi kulkee tyypillisesti 20-35 km/h nopeudella ja reagoi muuhun liikenteeseen.

Ajoja on vain torstaisin. Kyytiin mahtuu enintään yhdeksän matkustajaa kerrallaan. Pilotti on yleisölle avoin ja ilmainen.

Talviolosuhteiden testaaminen on espoolaiselle Sensible 4:lle tärkeää, koska yrityksen kehittämä uudenlainen paikannusteknologia mahdollistaa robottibussien ympärivuotisen ajamisen eri sääolosuhteissa.  Muissa lumi tai sade vaikuttavat usein itseajavien autojen kykyyn ymmärtää ympäristöään.

Toinen Sensible 4:n testattava osuus on bussin kommunikointi liikennevalojen kanssa, jotta bussi tunnistaisi automaattisesti, mitkä valot risteyksessä on päällä. Se enteilee myös tulevaisuuden älykästä kaupunkia, jossa järjestelmät osaavat kommunkoida toisensa kanssa esimerkiksi 5G-verkon välityksellä.

Lisää: Sensible 4:n robottibussia on testattu Helsingissä kesäolosuhteissa muun muassa Nokian Espoon kampuksella. Tässä lisää uutisjuttuja Sensible 4:n robottibussista ja  bussin tekniikoista (LINKKI) ja muita robottibussiuutisia (LINKKI) sekä Sensible 4:n tekniikkasivu (LINKKI), Gacha-bussin tekniikka ja yhteistyötahot (LINKKI), pilottiprojektit (LINKKI) sekä Sensible 4:n videokanava (LINKKI).

Kuva: Gacha/Sensible 4

LISÄYS 15.1.2020: Yhteistyöhön japanilaisen Softbankin SB Driven kanssa

Japanilainen Softbank Groupin SB Driven aloittaa yhteistyön Gachan osalta. Tarkoitus on integroida japanilaisen Softbankin omistaman SB Drivesin teknologiaa iSensible 4:n robottibussiin.

Yhteistyön ensisijainen tarkoitus on nopeuttaa itseajavien autojen käyttöönottoa Euroopassa ja Japanissa sekä viedä ne nopeammin yleiseen käyttöön.

Toiminta tapahtuu ensisijaisesti Suomessa, jossa SB Drive on aloittanut toimittajana jo EU:n rahoittamassa Fabulos-projektissa Sensible 4:lle.

Japanilaisen SB Drive:n ohjelmaa Dispatcher tullaan testaamaan Sensible 4:n Gacha-bussissa. Fabulos-projektin aikana testataan myös muista Sensible 4:n ajoneuvoja julkisilla teillä.

Viime vuoden lopussa SB Driven ohjelma integroitiin Sensible 4:n itseajavien ajoneuvojen järjestelmään. SB Drive:n Dispatcher on hallintajärjestelmä, jolla pystytään kauko-ohjaamaan useita autonomisia ajoneuvoja, ns. fleet management.

Järjestelmässä on myös tekoäly , joka pystyy havaitsemaan liikkumista  ajoneuvon sisällä.

Molemmat yritykset selvittävät myös samalla muita yhteistyömahdollisuuksia, ja pyrkivät jatkossa OEM-kumppanuuteen sekä EU:ssa että Japanissa.