Älykellot ja isot televisiot kaupaksi – kännykkämyynti laski

Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti kasvoi viime vuonna 3,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2018. Yksittäisten tuoteryhmien suurin voittaja olivat älykellot, joiden myynti nousi huimat 90,1 prosenttia, mutta hyvin menivät kaupaksi myös suuret televisiot ja äänentoistolaitteet. Kännykkämyynti ja keskihinta laskivat.

Tiedot käyvät ilmi alan maahantuojien, Elektroniikan Tukkukauppiaiden kodintekniikkaindeksistä 1-12/2019 -tilastoista. Kulutuselektroniikassa suurinta bisnestä edustavat televisiot, jossa pienen koon televisioiden myynti laski, mutta isot käyvät hyvin kaupaksi.

Suurin osa kotiin hankittavista televisioista oli jo 4k uhd -malleja, ja niiden myynti kasvoi viime vuonna 4,4 prosenttia. Kappalemäärissä kasvua mitattiin 14,0 prosenttia.

’’Kun tarkkuus kasvaa ja kuvanlaatu kehittyy, sisältöä halutaan katsoa yhä isommalta ruudulta. Niinpä 55- ja 65-tuumaisten mallien myynti edustaa jo 61 prosenttia koko tv-kaupasta’’, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Kaiuttimia ja kuulokkeita ostetaan vuosi vuodelta yhä enemmän. Televisioon liitettävien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti jatkoi kasvuaan 25,8 prosentin ja muiden kaiuttimien 43,2 prosentin vauhtia.

Langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sen sijaan laskuun (5,2 %). Hifi- ja mobiilikuulokkeiden suosio on kasvanut (47,2 %), ja yhä suurempi osa kuulokkeista on langattomia. Tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti laski viime vuonna 2,2 prosenttia.

Tiheään tahtiin julkistetut uutuusmallit nostivat action-kameroiden myynnin hienoiseen 0,3 prosentin kasvuun. Kuvauskategorian menestystuote olivat peilittömät järjestelmäkamerat, joiden myynti kasvoi tuotevalikoiman laajentumisen myötä 17,2 prosenttia. Peilietsinkameroiden myynti laski samaan aikaan 29,1 prosenttia, ja koko kamerakauppa jatkoi supistumistaan 7,0 prosentin vauhdilla.

Älykellojen myynti kasvoi huikeat 90,1 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Suosion kasvua selittävät uusien mallien kehittyneet ominaisuudet. Sen sijaan älypuhelimia ostettiin 1,2 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, ja keskihinta laski sekin hieman (0,1 %), joten myynti kääntyi 1,3 prosentin laskuun. Tablettien myynti kasvoi 4,3 prosenttia ja tietokoneiden laski 0,3 prosenttia.