Kysely selvitti tietotyön tuottavuutta

IT-asiantuntijoiden mukaan kolme suurinta estettä tietotyön kehittämiselle ovat kiire, asenneongelmat ja henkilöstön puutteellinen perehdytys, ilmenee it-palveluyritys Tietokeskuksen yli 300 it-alan asiantuntijan ja johdon kyselystä.

Selvityksen mukaan IT-asiantuntijaa vedetään työssään kahteen suuntaan: teknologioita pitäisi kehittää, mutta työaikaa haukkaavat toistuvat työt ja IT-tuki.

Tulosten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että teknologiasta ei saada usein kaikkea hyötyä irti. Jokainen toimistotyötä tekevä on kokenut tilanteen, jossa monta ihmistä odottaa, että kokouksen etäyhteydet saadaan toimimaan.

Jos vaikkapa yrityksen sadalta työntekijältä menee päivittäin 10 minuuttia tietoteknisiin ongelmiin, siitä kertyy yhteensä lähes 17 tuottamatonta työtuntia joka päivä.

“Ylimmän johdon pitäisi ehdottomasti kiinnostua tietotyön tuottavuudesta ja mittaamisesta. Teknologia voi tehostaa työtä, mutta se ei käy itsestään”, toteaa selvityksen tehneen IT-palveluyritys Tietokeskuksen vetäjä Janne Lipiäinen.

Tietokeskuksen selvitys tehtiin nyt kuudetta kertaa.

Tietotyön kehittymistä hankaloittavat asiat 

  • Kiire (50 %), asenneongelmat (29 %) ja henkilöstön puutteellinen perehdytys (26 %).

Kolme tärkeintä kehityskohdetta vuonna 2020

  • Tietoturvan lisääminen (54 %), liiketoiminnan strateginen tukeminen (50 %), kustannussäästöjen aikaansaaminen (41 %).

IT-työn kolme suurinta haastetta vuonna 2020

  • Tasapainoilu päivittäisten ja kehittämistöiden välillä (55 %), tietoturvasta huolehtiminen (38 %), loppukäyttäjien perehdytys uusiin teknologioihin (32 %).

Kiinnostavimmat teknologiat 1–2 vuoden kuluttua

  • Tekoäly (31 %), koneoppiminen (30 %), IT-automaatio (25 %).

Kuvituskuva: Shutterstock

 

 

 

Tunnisteet