Heikko innovointi voi koitua yrityksen kohtaloksi

Dellin tytäryhtiö Boomin julkaiseman selvityksen mukaan yrityspäättäjät pelkäävät heikon innovaatiokyvyn voivan viedä yrityksen pahoihinkin vaikeuksiin. Suomessa suurimmat esteet ovat selvityksen mukaan henkilöstön osaamisen puute ja vaikeus nähdä välittömiä hyötyjä innovoinnista.

Sopeutumiskyky teknologian kehityksestä johtuviin muutoksiin on ollut yrityksille kohtalonkysymys jo 2000-luvun kahdella ensimmäisellä vuosikymmenellä.  Vastaajista 59 prosenttia pitää tehokasta teknologian käyttöä ratkaisevana oman transformaation onnistumiseksi.

Dell/Boomin kyselytutkimuksen tulokset paljastavat kuitenkin, että tutkittujen johtajista puolet suhtautuu edelleen skeptisesti niiden kykyyn innovoida tarpeeksi nopeasti voidakseen pysyä kilpailukykyisenä.

“2020-luvulla teknologian muutosvauhti vain kiihtyy, ja tutkimuksemme korostaa sitä, että modernisointi ja innovaatiot ovat avain menestykseen. Siksi myös suomalaisten yritysten kannattaa hankkia entistä helpompia digitaalisia työkaluja, joilla myös muut kuin it-asiantuntijat saavat innovaatiota edistävää työtä tehdyksi”, sanoo Boomin Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan myyntijohtaja Petri Ahveninen.

Parantaakseen tilannetta puolet maailman yrityksistä aikoo investoida Boomin mukaan niin sanottuun vähäkoodiseen (low-code) kehitysalustaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Yritys tarjoaa ratkaisuksi omaa low-code-tyyppistä pilvialustaa eri tietojärjestelmien nopeaan integrointiin.

Boomin selvityksen mukaan Suomessa suurimmat esteet muutoksen ja innovaatiohankkeiden tiellä ovat puutteelliset taidot omassa yrityksessä (41 %) ja rajalliset budjetit (33 %). Suomessa 43 prosenttia vastaajista tuskaili osaamisvajetta ja yhtä monet sitä, että kehitystyö ei tuota välittömiä tuloksia.

Boomin toimeksiannosta tutkimusyhtiö Vanson Bourne haastatteli 1240 henkilöä, joista puolet oli liiketoiminta- ja puolet it-päättäjiä.

Kysely tehtiin 19 maassa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Euroopassa oli 645 vastaajaa, joista Pohjoismaista yhteensä 140 ja Suomesta 30. Vastaajien yritykset edustivat kahdeksaa keskeistä toimialaa ja niissä oli 500–3000 työntekijää.

Muita tutkimuksen tuloksia

  • 86 % vastaajista arvioi, että teknologia muuttaa oman yrityksen toimintaa dramaattisesti seuraavien kymmenen vuoden aikana.
  • 76 % vastaajista arvioi, että yritys tulee epäonnistumaan, jos se ei muuta toimintaansa.
  • 55 % tunnustaa innovaatiovauhtinsa jäävän jälkeen kilpailun vaatimuksista
  • 49 % päättäjistä pitää parempaa asiakaskokemusta suurimpana hyötynä modernisoinnista.
  • 40 % päättäjistä pelkää, että heidän roolinsa menettää merkityksensä ensi vuosikymmenellä.
  • 39 % arvioi, että kilpailijat päihittävät oman organisaation kehittämisessä säännönmukaisesti.
  • 32 % päättäjistä ei luota siihen, että heidän yrityksensä on hengissä vuonna 2030

Lisää: Tutkimus Boomin sivulla (LINKKI)

Kuvituskuva: Shutterstock