Robottiautokin tarvitsee liikennevalot

Älykkäät liikennevalot ovat edellytys myös itseohjautuvalle liikenteelle tulevaisuudessa. Mitä enemmän kulkuneuvoihin tulee tulevaisuudessa älyä, sitä oleellisempaa on, että kulkuneuvo saa jo etukäteen tietoa liikennevaloista ja liikenteestä. Sitä tarjoavat aikanaan myös uudet asennettavat Salon, Liedon ja Tampereen liikennevalojen ohjauskoneet.

Viimeisin liikenteenohjautekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia turvalliselle ja tehokkaalle liikennevirtojen ohjaamiselle ja auttaa samalla kaupunkien hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Liikennevaloista ei silti päästä kokonaan tulevaisuudessakaan, joten niiden tekniikkaan kannattaa panostaa.

Hollantilaistaustainen Dynniq on tuonut tarjolle nyt kokonaan uuden sukupolven liikennevalo-ohjauskojeen, jossa keskiössä ovat tietoturva sekä rajapintojen avoimuus.

Liedon uuden Flownode-kojeen käyttöönotto tehtiin yhdessä ITM Finlandin, Dynniq Finlandin ja EVH-Elektrotekniikan kanssa. Kuva: Dynniq Finland Oy.

Ensimmäisenä uusia ohjauskojeita on otettu Suomessa käyttöön liikenteenohjausyhtiö ITM Finlandin kohteissa Salossa ja Liedossa sekä Tampereen kaupungin kohteissa. Koneet tukevat uusimpia ajoneuvoteollisuuden älyliikenteen standardeja, joka mahdollistaa tulevaisuudessa esimerkiksi liikennevalojen tiedon välittämisen tulevaisuudessa myös itsestään ajaville ajoneuvoille.

Avoimet rajapinnat mahdollistavat liitynnät aiempaa laajemmin. Esimerkiksi viranomaiset voivat kerätä liikennedataa helpommin ja tehdä päätöksiä siihen pohjautuen tai hyödyntää sitä vaikkapa automaattisten ajoneuvojen käyttöönoton suunnittelussa. Aiemmin liikennevalojärjestelmät ovat olleet suljettuja ja tietyn toimittajan teknologiaan sidottuja.

’’FlowNode-ohjauskoje voi esimerkiksi keskustella suoraan autojen kanssa, jolloin autot voivat tehdä ajoneuvon päästöt minimoivia toimenpiteitä’’, yksikön päällikkö Tuomo Eloranta Dynniqiltä kertoo.

Uusi FlowNode kytkeytyy pilviarkkitehtuuriin, jolla liikennevalo-ohjaukseen voidaan tuoda entistä enemmän tietoa. Tiedon avulla voidaan puolestaan optimoida ja priorisoida liikenteen sujuvuutta halutulla tavalla. Yrityksen adaptiivisillä liikenteenohjausjärjestelmillä voidaan luoda jopa koko kaupungin kattavia liikenteenohjauskokonaisuuksia. Laite tarjoaa myös hälytysajoneuvoille etuajo-oikeuden. FlowNode on ensimmäinen ISO27001-vaatimukset täyttävä liikennevalo-ohjauskoje.

Kuvituskuva: Dynniq