3D-tulostus tuo varaosat lähemmäksi

Varaosien digitalisointi ja 3D-tulostus mahdollistavat valmistuksen missä ja milloin vain. Samalla syntyy kustannussäästöjä ja varaosien saatavuus paranee ja nopeutuu. VTT ja Aalto-yliopisto ovat tutkineet varaosien digitalisoinnin ja 3D-tulostuksen edistämiseksi jo viiden vuoden ajan. Mukana linkki loppuraporttiin.

Koneita ja laitteita valmistavat yritykset ovat kiinnostuneet varaosien digitalisoinnista ja 3D-tulostuksesta, sillä huoltopalvelut muodostavat merkittävän osan näiden yritysten liiketoiminnasta, ja toisaalta varaosiin sitoutuu paljon pääomaa.

Päänvaivaa yrityksille tuottavat etenkin vanhat laitteet, joihin ei enää ole tarjolla varaosia, mutta joiden korjaaminen olisi sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta kannattavaa.

’’Digitaaliseen tietoon perustuva 3D-tulostus mahdollistaa yksittäisten osien tai pienten sarjojen valmistamisen nopeasti ja kustannustehokkaasti, koska valmistamisessa ei tarvita erillisiä työkaluja, kuten muotteja’’, sanoo Aalto-yliopiston digitaalisen suunnittelun laboratorion tutkimusjohtaja Mika Salmi.

’’Monet yritykset ovat jo kokeilleet varaosien 3D-tulostamista onnistuneesti. Seuraavassa vaiheessa on tavoitteena digitaalisten varaosien laajamittaisempi käyttöönotto, erikoistutkija Sini Metsä-Kortelainen VTT:ltä kertoo.

Digitaalisten varaosien käyttöönotolle ensimmäisen pullonkaulan muodostaa vaikeus tunnistaa osat, jotka ovat kooltaan ja muodoltaan sellaisia, että niiden valmistaminen 3D-tulostamalla on järkevää ja taloudellisesti kannattavaa.

On arvioitu, että karkeasti noin 10 % kaikista varaosista olisi kannattavaa digitalisoida. Tuoreessa tutkimusraportissa esitellään erilaisia keinoja 3D-tulostettaviksi sopivien osien löytämiseksi varaosakirjastoista.

Toinen merkittävä haaste on löytää varaosille oikea materiaali saatavilla olevien 3D-tulostusmateriaalien joukosta. 3D-tulostusmateriaaleja on saatavilla huomattavasti rajatummin kuin perinteisille valmistusteknologiloille, ja monessa tapauksessa tulostetun materiaalin ominaisuudet ovat erilaiset kuin perinteisesti valmistetun.

Uutta liiketoimintaa digitaalisista varaosista -jatkoprojekti päättyi syyskuun lopussa 2020. Loppuraportti kokoaa projektin tulokset ja sisältää linkit projektin muihin julkaisuihin, joissa pureudutaan laajemmin kuhunkin tutkimuskokonaisuuteen.

Projektin rahoittivat Business Finland, Kiwa Inspecta, KONE, Valmet Technologies ja Wärtsilä Services Switzerland, ja lisäksi mukana konsortiossa ja hanketta ohjaamassa olivat 3DTech ja Etteplan, jotka myös saivat rahoitusta Business Finlandista omille projekteilleen.

Lisää: Uutta liiketoimintaa digitaalisista varaosista loppuraportti(LINKKI, pdf)

Kuvituskuva: HP/Basf

LAATIKKO: PostNord hankki ensimmäisen 3D-tulostimen

Suomalaistahojen lisäksi 3D-tulostus kiinnostaa laajemminkin yrityksiä maailmalla. Esimerkiksi logistiikkayhtiö PostNord kertoo HP:n kanssa ostaneensa ensimmäisen 3D-tulostimen, joka on asennettu uudeksi palveluksi yhteen yrityksen pohjoismaisistaterminaaleista.

Uuden HP:n Jet Fusion 4200 -sarjan tulostimella voi valmistaa esimerkiksi tuotannosta poistuneita varaosia. Tuotteita voidaan valmistaa joustavasti ja nopeasti kysynnän mukaan.

PostNordin mukaan heidän asiakkaat Suomessakin ovat jo hyödyntäneet palvelua eri aloilta, kuten terveydenhuollon ja julkisen liikenteen puolelta. PostNordin asiakkaat voivat tulostaa myös erilaisin yksityiskohdin varustettuja tuotteita samalla kertaa.

Jauhe, jota ei yhdellä tuotantokerralla käytetä, kierrätetään seuraavalle. HP:n Jet Fusion 4200 käyttää MJF-tekniikkaa sitoakseen tulostusmateriaalin kiinteäksi ja tukevaksi rakenteeksi, joka ei vaadi tukia. PostNord käyttää HP:n PA12-materiaalia, joka on vahvaa, monikäyttöistä termoplastista jauhetta.

Päivitetty