Teknologiafaneja viidennes ostajista – Suomessa vähemmän

Uusimman teknologian varhaiset käyttöönottajat ovat tuottoisa ryhmä kaikille teknologia-alan yrityksille, koska he ovat (jo nimensäkin perusteella) ensimmäisiä uusien tuotteiden ostajia. Heitä on silti maailmalla  alle viidennes ja Suomessa 13 prosenttia ostajista, kertoo YouGov-markkinatutkimusyritys uusimmassa selvityksessään. 

YouGovin tutkimus osoittaa, että 25 tärkeimmän markkina-alueen kuluttajista maailmalla on 18 prosenttia teknologian varhaisia käyttöönottajia. Heistä yhdeksän prosenttia ilmoittaa etsivänsä uusia laitteita ja palveluita aktiivisesti ja yhdeksän prosenttia kertoo olevansa kiinnostunut hyödyntämään uusia teknologiatuotteita heti niiden saavuttua markkinoille.

Selvitys sisältää myös erikseen luotauksen kuudesta maasta, joissa käsitellään älykotilaitteiden hankintaa Yhdysvalloissa, kannettavia laitteita Isossa-Britanniassa, 5G:tä Ranskassa, digitaalisia avustajia Saksassa, TV:itä Intiassa ja älypuhelimia Indonesiassa.

Kovimmat teknologiaostajat ovat yleensä kokonaisvaltaisesti kiinnostuneita teknologiasta ja ovat sitä mieltä, että teknologia muuttaa elämääni paremmaksi tai uskovat, että kaikkiin ihmiskunnan ongelmiin on teknologinen ratkaisu.

Suomessa varhaisia teknologian käyttöönottajia on hieman muuta maailmaa vähemmän. Selvityksen mukaan 13 prosenttia tutkituista kuuluu varhaisten omaksujien joukkoon.  Heistä neljä prosenttia ilmoittaa olevansa aina kiinnostuneita uusien teknologiatuotteiden käyttämisestä, ja yhdeksän prosenttia kertoo etsivänsä aktiivisesti uusia teknologisia laitteita ja palveluita heti niiden tullessa markkinoille.

Suomalaiset varhaiset teknologian omaksujat ovat valtaosin nuoria, miehiä ja suurten kaupunkien asukkaita, ja heillä on keskimääräistä väestöä enemmän myös käyttövaroja. 39 prosenttia heistä ostaa vain tunnettuja merkkejä ja 55 prosenttia lukee aina tuotearvosteluja ennen kuin ostavat mitään.

YouGovin  ‘First in line: Early technology adopters around the globe’ -selvitys perustui yli 370 000 kuluttajan haastatteluihin heidän tavoistaan ja asenteistaan teknologian käyttöön liittyen.  Tiedot on kerätty 25 eri markkina-alueelta valikoitujen 18-vuotiaiden ja sitä vanhempien YouGov-paneelin jäsenten keskuudesta.

Lisää: Tutkimusraportti (LINKKI, edellyttää tunnistumista)

Kuvituskuva: Shutterstock