Reunalaskenta tuo uutta suorituskykyä koneisiin – seminaari tiistaina 9.2.2021

Reunalaskennalla voidaan tehostaa myös työkoneiden ja laivamoottoreiden suorituskykyä, arvioidaan alan suomalaistoimijoiden tutkimusprojektissa. Saatuja tuloksia esitellään ensi viikon tiistaina 9.2.2021 internetissä järjestettävässä online-seminaarissa.

Reunalaskennan avulla voidaan lisätä merkittävästi esimerkiksi liikkuvien työkoneiden kokonaishyötysuhdetta antamalla palautetta esimerkiksi kuljettajalle työtehtävän suorituksen tehokkuudesta.  Työkoneen tehokkuutta saadaan tällöin parannettua kuljettajan ajokokemuksesta riippumatta.

Projektitutkija Lauri Nyystilä ja energiatekniikan professori Seppo Niemi Vaasan yliopistosta ovat tehneet EDGE-hankkeen tutkimusta yliopiston VEBIC-tutkimusalustan moottorilaboratoriossa.

Laivamoottorien osalta reunalaskennalla mahdollistetaan autonomiset konehuoneet, joissa moottorin kuntoa ja huoltotarvetta seurataan jatkuvasti ja ilman viiveitä. Tällöin moottorin hyötysuhde paranee ja tarpeelliset huoltotoimet voidaan suunnitella jo ennalta tehtäväksi sopivassa satamassa.

Reunalaskennalla (Edge computing) tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi antureista saatu mittaustieto käsitellään paikallisesti, eli heti työkoneessa tai muussa kentällä olevassa laitteessa. Reunalaskennan kehittyessä pilvipalveluiden tarjoama data-analytiikka siirretään itse laitteisiin, jolloin tulokset ovat käytettävissä ilman viiveitä ja myös ilman nopeita tietoliikenneyhteyksiä.

Kaksivuotiseen EDGE – Edge Analytics for Smart Diagnostics in Digital Machinery Concept -projektiin ovat osallistuneet Wärtsilä, Wapice, Solita, Silo.AI, Top Data Science, Ponsse, Fingrid, Meluta, KNL Networks, Epec sekä tutkimusorganisaatiot Tampereen yliopisto, Åbo Akademi ja Vaasan yliopisto. Projektia on rahoittanut Business Finland.

Lisää: EDGE-projektin (LINKKI) online-seminaari tiistaina 9.2.2021 klo 9.30–12.00 (ohjelma ja ilmoittautuminen, LINKKI

Kuvituskuva: Shutterstock