Nettikauppa muuttaa liiketilat showroomeiksi

Kuluttajien arvojen ja käyttäytymisen muutos vaikuttaa tulevaisuudessa merkittävästi kuluttajakauppaan. Verkkokaupan kautta myynnin odotetaan uusimman selvityksen mukaan ylittävän markkinoiden kokonaiskasvun vuosina 2020-2024 lähes kaikissa tuoteryhmissä.  Moni myymälä voi muuttua tulevaisuudessa enemmän tuotteita esitteleväksi showroomiksi.

Vuotta 2020 leimasi verkkokaupan voimakas kasvu myös niillä aloilla, joilla sillä ei ole ollut perinteisesti suurta roolia. Business Finlandin Euromonitorilta tilaaman ja tänään julkaiseman Navigating New Digital Landscape -raportti pohjautuu laajan aineistotutkimuksen lisäksi kyselytutkimuksen Suomessa, Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Italiassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Toimialoista siinä ovat mukana maksaminen, viihde, matkailu ja ravintolapalvelut.

Kuva: Business Finland

Verkkokaupan osalta tutkimus tarkastelee erityisesti seuraavia tuoteryhmiä: muoti ja jalkineet, kuluttajaelektroniikka, vähittäisruokakauppa, kodintarvikkeet ja sisustus sekä kauneudenhoito ja hyvinvointituotteet. Tutkimuksen mukaan verkkokaupan kasvu oli viime vuonna 23,9 prosenttia, kun keskimääräinen vuotuinen kasvuvauhti viimeisten viiden vuoden aikana on ollut 15 prosenttia.

“Pandemian lyhytaikainen vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen ja digitaaliseen kaupankäyntiin on kiistaton, mutta halusimme myös ymmärtää sen keskipitkän ja pitkän aikavälin vaikutuksia ja millaisena digitaalisen kaupan kasvu jatkuu,” sanoo digitaalisen kaupan ohjelmaa Business Finlandilla luotsaava johtaja Aija Kalander.

Euromonitorin tutkimus osoittaa hänen mukaansa, että koronapandemia muuttaa pysyvästi ihmisten elintapoja, työskentelyä ja kuluttamista. Kuluttajat odottavat nyt personoituja tuotteita ja online-palveluita sekä virtuaalista konsultointia. Yritysten onkin viimeistään nyt valmistauduttava hyödyntämään teknologioita ja kehittämään uusia toimintamalleja alasta tai tuotteesta riippumatta.

Verkkokaupasta tulee tärkeämpi jakelu- ja palvelukanava, ja fyysisen kaupan rooli on laajemminkin uudelleen arvioinnin kohteena. Euromonitorin tutkimus havainnollistaa myös muita kuluttamiseen liittyviä trendejä: ostamisen ja maksamisen vaivattomuus ja helppous mobiilissa on perusvaatimus, jolla ei enää jatkossa erotu.

Myymälöistä tulee tulevaisuudessa entistä enemmän showroom-tyyppisiä tiloja brändimielikuvan ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Kassattomat kaupat, noutopalvelut, tuotteiden ja palvelujen virtuaalinen kokeilu, lisätietoa antavat QR-koodit, digitaaliset lompakot sekä ilman fyysistä kontaktia toteutuvat toimitukset yleistyvät. Helppo ja turvallinen maksaminen on selvityksen mukaan osa asiakaskokemusta.

Lisää:  Tulevaisuuden kulutuskäyttäytyminen digitaalisissa kanavissa -raportti, Euromonitor/Business Finland  (LINKKI, englanniksi, pdf)

Kuvituskuva: Shutterstock