Uusi sähköautojen akkumateriaalitehdas Vaasaan – ei kuvassa!

Brittiläisyritys Johnson Matthey suunnittelee uutta akkukatodien materiaalitehdasta Vaasaan. Yritys on tehnyt jo aiesopimuksen kaupungin kanssa. Tehtaan tonttivaraus koskee noin 50 hehtaarin osaa GigaVaasa-alueelta, johon on toivottu pitempään kuvan suuremman luokan akkutehtaiden sijoittumista. Uuden akkumateriaalitehtaan pitäisi olla toiminnassa jo vuonna 2024.  

Brittiläinen akkujen ns. arvoketjutoimija Johnson Matthey on aloittanut alkuvaiheen suunnittelun tehtaan rakentamiseksi Vaasaan. Akkuarvoketju tarkoittaa prosessia, jonka eri vaiheiden kautta raaka-aineista jalostetaan akuissa tarvittavia komponentteja.

Hahmotelmakuva GigaVaasa -alueesta. Nyt tehty aiesopimus koskee tonttia, joka on osa tuosta kokonaisuudesta.

’’Vaasa sijaitsee lähellä eurooppalaisia autoteollisuuden OEM- ja kennovalmistajia’’, toimitusjohtaja Robert MacLeod Johnson Mattheyltä kommentoi. Seuraavana vaiheena on hioa sopimuksen yksityiskohdat viimeistään vuoden 2021 loppuun mennessä.

’’Päätös osoittaa myös, että Suomi voi tarjota houkuttelevan ympäristön uusille investoinneille ja olemassa olevien toimintojen laajentamiselle, elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo.

Uuden tehtaan kanssa Suomen Malmijalostus suunnittelee investointeja akkumateriaalien tuotannossa tarvittavien osaprosessien kehittämiseksi. Työ linkittyy Johnson Mattheyn katodimateriaalitehdasta koskevaan investointiin.

Uutta tehdasta suunnitellaan Laajametsän alueelle Vaasan lentokentän ja rautatien väliin. Jo ennestään alue on varattu akkuarvoketjun toimijoille, joita toivotaan edelleen alueelle lisää.

”Tämä on myönteinen seuraava askel, ja jatkamme koko alueen kehittämistä yhdessä kaikkien sidosryhmien, Suomen Malminjalostuksen ja luonnollisesti myös muiden potentiaalisten akkuarvoketjutoimijoiden kanssa”, Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry sanoo.

Lisää: Johnson Mattheyn (LINKKI) ja Suomen malmijalostuksen tiedote (LINKKI) sekä aiemmat akkuihin liittyvät uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)

Kuvituskuva: GigaVaasa-alueelle on toivottu myös ”tesla”-luokan akkutehtaiden sijoittumista, mutta ne ovat tähän mennessä menneet Euroopassa Ruotsiin ja Saksaan. Valmet Automotivella on omat pienemmät tehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa.