Kansa osti uusia kodinkoneita, vähemmän elektroniikkaa

Suomalaiset ostivat alkuvuonna kodinkoneita viihde-elektroniikkaa enemmän. Niitä ostettiin 16. prosenttia enemmän kuin koko ala kasvoi vain 3,2 prosenttia ja viihde-elektroniikan myynti laski viime vuoteen nähden 8.6 prosenttia 117 miljoonaan euroon. Uutta olivat kodinkoneiden älyominaisuudet etäohjauksineen.

Televisoissa suurten kuvaruutukokojen kysyntä nousee tilastojen mukaan silti edelleen. Tammikuussa tv-kauppaa hillitsi, että edellisten viikkojen joulumyynti nousi televisioiden kohdalla ennätyslukemiin, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Sama syy lienee tietotekniikan hankinnoissa, joissa korona-ajan suurimmat hankinnat taitavat pitkälti jo tehty. Kokonaisuutena ETK:n tilastojen mukaan arvo vielä nousi 4,8 prosenttia, mutta esimerkiksi uusien tietokoneiden myynti laski, koska kannettavia ostettiin vähemmän kuin vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä.

Etätyön jatkuminen piti erilaisten lisälaitteiden kuten hiirten, näppäimistöjen ja näyttöjen kysynnän korkealla, mutta esimerkiksi matkapuhelimissa myynin arvo kasvoi vain 0,1 prosenttia. Niistä lähes puolet oli jo 5G-malleja. Älykellojen myynti jatkoi myös kasvuaan.

Kuvaaminen on noussut korona-aikana luonnossa kulkemisen ansiosta uudelleen pintaan. Uusien digikameroiden myynti kääntyi pitkän laskukauden jälkeen rahassa nousuun.  Kasvua vauhdittivat järjestelmäkameroiden luksusmallit, ja vaativille harrastajille ja ammattilaisille tehdyt kinokoon rungot. Kaupan kasvu näkyi lisäksi pienten action-kameroiden sekä tavallisten videokameroiden myynnissä.

Tammi-maaliskuun 2021 myyntitiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n kokoamista tilastoista.

Kuva: Internetin kautta toimivat älyominaisuudet yleistyvät myös kodinkoneissa hyvää vauhtia, vaikka niitä saakin toistaiseksi lähinnä kalliimman hintaluokan kodinkoneisiin. Kuva: Siemens.