Suomalaista virtuaaliosaamista hävittäjäsimulaattoriin

Suomalainen Varjo tarjoaa virtuaalisen todellisuuden osaamisensa uusien Saab-hävittäjien lentosimulaattoreihin. Monivuotinen yhteistyö on laajentunut koskemaan nyt Gripen E/F -hävittäjän simulaattoreita. Mukana on myös linkki videoesittelyyn.

Varjon kehittämä silmäntarkan yhdistetyn todellisuuden (mixed reality – XR) mahdollistava teknologia tarjoaa hävittäjälentäjille aivan uuden resoluution ja -syvyyden lisäksi myös lukuisia uusia koulutusmahdollisuuksia, ja murto-osalla aiemmista kustannuksista.

Perinteisissä kupolisimulaattoreissa on litteä näyttö ja 3D-näkymä onnistuu vain erikoislasien avulla. Varjon virtuaalilaseissa on kahdet erilliset näytöt kummallekin silmälle, joten kolmiulotteisuus tulee valmiina ominaisuutena.

”Tehdessämme ensimmäiset kokeilumme kaupallisilla laitteilla, saimme lentäjiltä palautetta, etteivät he kyenneet lukemaan tekstejä virtuaalitodellisuudessa, koska resoluutio ei ollut riittävä. Varjon teknologialla tämä onnistui”, kertoo Stefan Furenbäck, Saabin lentosimulaattoreiden ja näyttöjärjestelmien visualisoinnista vastaava johtaja.

Tähän saakka luodakseen lentäjälle mahdollisimman immersiivinen, eli virtuaalitodellisuuteen ”upottava” kokemus, on tarvittu niin kutsuttuja luola- tai kupolisimulaattoreita. Ne ovat erittäin suuria ja kalliita, ja niiden näyttöjärjestelmien rakentaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi niiden liikuttaminen paikasta toiseen on haastavaa.

”Viimeistelemme perustoimintojen osalta Varjon teknologiaa omaan simulaattoriimme, jotta voimme käyttää Varjo XR-3-virtuaalilaseja kaikissa lentosimulaattoreissamme. Olemme aiemmin toteuttaneet pienempiä, itsenäisiä projekteja prototyyppien tapaan mutta nyt integroimme ne varsinaisiin lentosimulaattoreihimme”, Saabin Furenbäck kertoo.

Suomalaisen Varjon näyttö perustuu innovaatioon ihmissilmän toiminnasta – kaikki mihin katsotaan keskellä näkökenttää, näkyy korkealla resoluutiolla ja kaikki muu reuna-alueilla taas matalammalla resoluutiolla, aivan kuten ihmissilmäkin toimii.

Tämä onnistuu heijastamalla silmän pinnalle infrapunaledeillä kuvioita, joita pienet kamerat seuraavat ja resoluutio mukautuu silmän liikkeiden mukaan. Ihmissilmän tasoiseen resoluutioon päästään ilman supertietokoneita, kun tiedetään mihin pisteeseen ihmissilmä kulloisenakin hetkenä katsoo. Suurin laskentavoima keskitetään aina kulloiseenkin pisteeseen.

Varjon teknologiassa videokamera kuvaa koko ajan myös ympäristöä yhdistettyä todellisuutta varten. Tällöin oikeasta maailmasta tuleva kuvavirta toteutuu samalla periaatteella, korkearesoluutioinen kuva tulee kohdistuspisteestä. Tämä mahdollistaa sen, että teknologian käyttämiseen riittää tehokkaat pelikoneet supertietokoneiden sijaan.

Varjo tekee yhteistyötä laajalti erityyppisten simulaattoritoteutusten kanssa. Varjon teknologiaa käytetään jo  Volvon kehityslaboratoriossa ja Sveitsissä EASA-turvallisuussimulaatioissa.

Lisää: Saabin Varjon XR-tekniikkaan perustuva järjestelmä (LINKKI, video)

Kuva: Saab