Tulli pilotoi tekoälytekniikkaa rajanylityksessä

Suomen tulli on aloittanut uudenlaisen pilotin tavaraliikenteen rajanylityksen automatisoimiseksi Suomen ja Norjan rajalla. Pilottiprojektissa kokeillaa uusia kamera- ja tekoäly ratkaisuja liikenteen sujuvoittamiseksi. Loppuvuoteen kestävän kokeilun tarkoituksena on tuottaa malleja tulevaisuuden logistiikkaratkaisuiksi.

Tullin pilotti toteutetaan Kivilompolon rajanylityspaikalla. Kokeilussa on uudenlaisia, logistiikan digitalisointiin tähtääviä ratkaisuja tiedonkulkuun, kuljetuksen tietojen tunnistamiseen sekä nopeutettuun rajanylitykseen. Niitä testataan Norjasta Suomeen passitusmenettelyssä saapuvissa kuljetuksissa.

”Tulli haluaa olla mukana kokeilukulttuuria edistävissä hankkeissa, jotka auttavat meitä tehostamaan työtämme ja edistämään tavarakaupan sujuvuutta. Tavoitteena on, että pilotin jälkeen ratkaisu on monistettavissa laajemmin rajanylityspaikoille”, tullipäällikkö Juha Heikkilä kertoo.

Kivilompolon pilotissa mukana ovat Suomen tullin lisäksi muun muassa Norjan tulli sekä teknisten ratkaisujen toimittajat Vediafi, Caverion ja Marshall AI.  Tullin pilotti on osa laajempaa CaaS-yhteistyöhanketta (Corridor as a Service), jossa tehostetaan lohikuljetusten vientiprosessia Norjasta Aasian markkinoille.

Pilotti tehdään Vediafin kehittämällä alustalla, jota käytetään logistiikan palvelujen kehittämiseen ja automatisointiin. Ratkaisuun liittyy aluksi nopeutettu rajanylitys, kuljetuksen reaaliaikainen seuranta sekä tehostettu viestintä Tullin ja kuljettajan välillä.

Yhdessä nämä mahdollistavat etukäteen saatujen, tulliselvitykseen tarvittavien tietojen nopean vertailun rajanylityspaikalla. Kuljetuksen saavuttua rajanylityspaikalle kamerat lukevat kuljetuksen tiedot ja välittävät ne tullivirkailijalle nähtäväksi. Jos järjestelmän antamat tiedot ovat kunnossa, kuljettaja saa luvan jatkaa matkaa.

Järjestelmä mahdollistaa tarpeen mukaan tarkempien tietojen kysymisen tai kuljettajan muun ohjeistamisen. Pilotin aikana Tulli kerää tietoa ja kokemuksia järjestelmien toimivuudesta ja automatisoitua rajanylitystä voidaan tulevaisuudessa kehittää laajemminkin rajanylityspaikoilla.

Kuva: Tulli/CaaS-pilotti/Aku Häyrynen