Volkswagen siirtää auton näyttötiedot tuulilasiin

Volkswagen tuo lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöt uusiin sähköautoihinsa. Yritys tarjoaa AR Hud -tekniikan lisävarusteena uusiin kompaktiluokan ID.3 ja ID.4 -täyssähköautoihin.  Videolta näet myös miten uudenlainen tuulilasinäyttö toimii.

Saksalainen Volkswagen yhdistää ensimmäisenä autojenvalmistajana lisätyn todellisuuden (AR HUD) head-up display -tekniikat uusiin kompaktiluokan autoihinsa. Uudenlainen head-up display -tekniikka on sijoitettu kojelaudan alle. Se rakentuu kuvanmuodostusyksiköstä (PGU, picture generation unit), jonka  LCD-näytön kuva heijastuu kahden peilin ja optiikan kautta lähikenttä- ja kaukoalueisiin.

Ratkaisun tasopeilit välittävät kuvan suureen, koveraan peiliin ja tuulilasiin, josta se näkyy vain kuljettajan näkökentän alueella. Symbolit näyttävät kelluvan kuljettajasta noin kymmenen metrin päässä, yhtä selkeänä kuin todellinen ympäristö.  AR Hudin kuvat tuottaa Volkswagenin ID.-täyssähköautoissa AR Creator -ohjelmistolla, joka sijaitsee auton toisessa kahdesta keskustietokoneesta.

Uusi lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tietoja auton tuulilasin kahteen näyttöalueeseen kahdessa tasossa. Ohjemerkit näytetään automaattisesti noin 1,8 metrin leveydellä ja noin kymmenen metrin päässä kuljettajan näkökentässä.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien tiedot, kääntymiseen kehottavat nuolet sekä navigoitavan reitin lähtö- ja päätöspisteet näytetään virtuaalisesti.  Näyttöalueet on sijoitettu johdonmukaisesti oikeille paikoille ajoneuvon ulkopuoliseen todelliseen ympäristöön ja toiminnot näytetään dynaamisesti.

Esimerkiksi kun ajoneuvo lähestyy risteystä, josta sen pitäisi navigointitietojen mukaan kääntyä, AR Hud:n avulla kuljettaja näkee kaksi merkintää: ensin hän saa ennakoivan ilmoituksen kääntymisestä tien pinnassa ja risteyksessä hänelle näytetään kolmea nuolta.

Lisäksi mitä lähemmäksi risteystä kuljettaja ajaa, sitä suurempana nuolet näytetään. Samalla ne himmenevät, jotta näkymä tiehen säilyy selkeänä. Näyttöjä kehittäessään Volkswagenin periaatteena oli ”vähemmän on enemmän”, minkä ansiosta kuljettajaa ei missään tilanteessa häiritä liiallisella tietomäärällä.

Toisen näytön alapuolelle sijoitetussa matalassa nauhassa on lähempänä sijaitseva virtuaalinen näyttö, jossa näkyvät staattisesti ajonopeus, liikennemerkkitiedot sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien ja navigointijärjestelmän tiedot. Ne näyttävät kelluvan kuljettajan edessä noin kolmen metrin päässä.

Kaistanpitoavustin Lane Assist näkyy kauemmaksi sijoitetussa näytössä: jos ajoneuvo liikkuu lähelle kaistaviivaa ilman, että suuntavilkku on kytkettynä, oman kaistan reunaa korostetaan oranssilla värillä. Kun auton keskellä kaistaa pitävä Travel Assist -järjestelmä on käytössä, näyttöön ilmestyy kaksi vihreää viivaa.

Toisen ajoneuvon perässä ajettaessa näyttö merkitsee edellä ajavan ajoneuvon värillisellä raidalla heti, kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) tai Travel Assist -järjestelmä aktivoidaan. Jos kuljettajaa avustavat järjestelmät on kytketty pois päältä, kuljettajalle näytetään punainen varoitussignaali, jos hän ajaa vaarallisen lähelle edessä ajavaa autoa.

Lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö sisältyy esimerkiksi Vuoden Autoksi Maailmassa 2021 valitun Volkswagen ID.4:n Infotainment Plus -pakettiin, joka sisältää myös kosketusnäytöllä varustetun Discover Pro -navigointijärjestelmän isommalla 12 tuuman näytöllä.

Lisää: Katso esittelyvideo Volkswagenin AR Hud -tekniikasta (LINKKI, youtube).