Suomalaisautot ajetaan tehtaalta automaattiohjauksella

Suomalaisen ohjelmistoyhtiö Unikien tekniikka ohjaa pian Uudenkaupungin tehtaalta valmistuvat autot automaattiohjauksella varastointialueelle odottamaan kuljetusta. Ajoneuvot ajetaan alueelle ilman kuljettajaa. Mukana linkit esittelyvideoihin.

Tampelaisen Unikien automatisoitu pysäköintiratkaisu ei edellytä yrityksen mukaan ajoneuvoilta autonomisen ajamisen ominaisuuksia. Autoja ohjataan tehdasalueelle luodun älykkään infrastruktuuri avulla, jossa anturit ja pilvipohjainen tiedonkäsittely mahdollistavat ajoneuvon ja alueen välisen viestinnän.

Autonomisen pysäköinnin tavoitteena on tehostaa Uudenkaupungin tehtaan logistiikkaa ja siten tuoda merkittäviä kustannussäästöjä. Testiajot ovat osoittaneet, että järjestelmä toimii luotettavasti erilaisissa sääolosuhteissa.

Teknologian testaaminen ja validointi liiketoimintakriittisessä tehdasympäristössä on tärkeä askel Unikien automatisoidun pysäköintiratkaisun saattamisessa tuotantoon.

”Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla olemme käyttäneet samaa automaattisen pysäköinnin teknologiaa, ota tulemme esittelemään BMW:n, Fordin, Jaguar-Land Roverin, Volkswagen konsernin ja Mercedes Benzin autoissa’’, sanoo Vesa Kiviranta Unikien autoteollisuudesta vastaava liiketoimintajohtaja.

Unikie tekee parhaillaan yhteistyötä useiden ajoneuvovalmistajien kanssa, ja tavoitteena on saada ratkaisu ensimmäisten asiakkaiden käyttöön vuoden 2022 aikana. Yritys  esittelee uutta pysäköintitekniikkaansa maanantaina Münchenissä alkavilla autoteollisuuden IAA Mobility 2021 -näyttelyssä 6.–12. syyskuuta.

Lisäys 7.9.2021: Ericssonin 5G-yksityisverkko kehityskäytössä

Unikien Turun testilaitoksessa on kehityskäytössä Ericssonin 5G-verkko, joka mahdollistaa automaattisen pysäköintiratkaisun toteuttamisen ja toiminnot. Matalan vasteajat ja 5G-yksityisverkon turvallinen tiedonsiirto sekä reunalaskenta ovat tarpeen tehdaspysäköinti-ratkaisun (AFP) kehittämiseksi.

”Yhdessä Ericssonin kanssa voimme vastata suurten auto- ja konevalmistajien  luotettavuudelle ja suorituskyvylle asettamiin korkeisiin vaatimuksiin”, kertoo Unikien Autoteollisuus-yksikön liiketoimintajohtaja Vesa Kiviranta.

Unike esittelee automaattisen pysäköinnin ratkaisuaan Münchenin IAA Mobilityssä 6.–12. syyskuuta. Mukana on myös 5G-privaattiverkkojen yhteistyötaho Ericsson.

Tulevaisuudessa ajoneuvojen logistiikan hallinta autotehtaissa on entistä tärkeämpää. Vuonna 2019 valmistettiin yli 90 miljoonaa autoa 500 autotehtaassa ympäri maailman.  Uuden 5G:n ja automaattisen pysäköinnin ansiosta autonvalmistajat voivat parantaa logistiikkatoiminnan tehokkuutta ja luotettavuutta sekä vähentää kustannuksia.

Aiemmin kuljettajia runsaasti työllistänyt autojen siirto tuotantolinjalta välivarastointiin  tapahtuu jatkossa automatisoidusti. Pysäköityjen ajoneuvojen tarkan sijainnin automaattinen tunnistaminen vähentää siirtoon kuluvaa aikaa ja työvoimakustannuksia.

Tarkka pysäköinti säästää Unikien mukaan myös pysäköintitilaa jopa 20 prosenttia.  Lisäksi automaattinen pysäköinti parantaa paikan päällä työskentelevän henkilöstön turvallisuutta  ja vähentää pysäköintionnettomuuksia.

”5G-yksityisverkkojen avulla autovalmistajat voivat lisätä tuottavuutta, alentaa kustannuksia ja parantaa työntekijöidensä turvallisuutta. Yhdistettynä Unikien automaattisen tehdaspysäköinnin ratkaisuun 5G-verkot mullistavat ajoneuvojen logistiikkaa”, sanoo Jansson Diekmann, Ericssonin tekninen asiakaspäällikkö.

Taustaa: Vuonna 2015 perustettu Unikie töllistää yli 400 ohjelmistokehittäjää Suomen lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Puolassa ja Yhdysvalloissa. Asiakkaitamme ovat esimerkiksi Sandvik, Nokia, Valmet ja Ponsse.

Lisää: Unikien autoehtaan automaattipysäköintitekniikka videoineen (LINKKI), IAA Mobility 2020, München, 6.-12.9.2021  (LINKKI) ja Unikien esittely (LINKKI) tapahtumassa.