Halvan elektroniikan kauppapäivät – sirupula rassaa

Tänään vietettiin verkossa kiinalaisen Alibaban alkuaan kehittämää Singles’ Day  eli sinkkujen ostopäivää, mutta varsinainen Black Friday on vuorossa vasta kahden viikon päästä. Ja sen jälkeen ostohulinat jatkuva vielä Cyber Monday -päivillä. Ongelma voi olla kuitenkin pula suosituimmista tavaroista piiripulan takia.

Erityisesti Black Friday ja Cyber Monday ovat muuttaneet Postin tekemän selvityksen mukaan myös suomalaisten kulutuskäyttäytymistä. Ostospäivät näkyvät piikkeinä kauppojen myyntiluvuissa ja verkon lisäksi myös kaupat ja monet kauppakeskukset ovat mukana erikoistarjouksillaan.

Suomessa Black Friday on Postin teettämän tutkimuksen mukaan päivistä tunnetuin ja suosituin. Tutkimus toteutettiin lokakuun lopussa ja siihen vastasi yli tuhat suomalaista.  Jopa neljäsosa suomalaisista aloittaa joululahjojen ostamisen mustana perjantaina. Black Friday keksittiin alkuaan Yhdysvalloissa, ja sitä vietetään tänä vuonna kahden viikon päästä perjantaina 26.11.

Verkko-ostosten lisäksi Verkkokauppa.com markkinoi alepäiviään myös fyysisten kauppojen kautta.

Maailmalla kiinalaislähtöinen Singles’ Day  on silti edelleen suosituin, ja se onkin kasvanut jo maailman suurimmaksi verkkokauppojen ostospäiväksi. Sitä seuraa puolestaan vuonna 2005 verkkokauppojen ideoima Cyber Monday 29.11.

Suomessa loppuvuoden sesongin ostopäivistä ylivoimaisesti tunnetuin on Black Friday: 94 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi tehneensä silloin ostoksia tai tuntevansa päivän nimeltä.

Naisista 97 prosenttia  tunsi kauppapäivän vähintään nimeltä, miehistä 91 prosenttia  Cyber Mondayn tunsi noin puolet (52 %), samoin Singles’ Dayn (46 %).

Black Friday sai myös suomalaiset kauppoihin. Viime vuonna 30 prosenttia suomalaisista kertoi tehneensä useita ostoksia Black Fridayna. Se näkyi viime vuonna myös postin jakeluissa, sillä Black Friday -viikolla toimitettiin ennätysmäärä paketteja, yhteensä 1,5 miljoonaa kappaletta.

Muut ostospäivät tulivat Postin selvityksen mukaan selvästi pienemmillä luvuilla. Viime vuonna Cyber Mondaynä ostoksia teki kahdeksan prosenttia  ja Singles’ Dayna neljä prosenttia. Silti kaikki sesongin kauppapäivät herättivät kiinnostusta, ja erityisesti Black Friday herätti ostoaikeita: miltei puolet vastanneista (44 %) kertoi tutustuvansa etukäteistarjouksiin jo ennen kauppapäivää. Cyber Monday ja Singles’ Day etukäteistarjouksiin kertoi tutustuvansa 12  ja 7 prosenttia vastanneista.

Postin teettämä kyselytutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa 19.-27.10.2021 ja siihen osallistui yhteensä 1 000 vastaajaa.

Tänä vuonna verkon ostospäiviä on varjostanut globaali komponenttipula ja tavaroiden logistiikkaongelmat, joiden takia suosituimpia tuotteita riittää vain harvoille. Esimerkiksi jo ennen kauppapäiviä esimerkiksi pelikäyttöön tarkoitetuista näytönohjaimista on ollut pulaa, joka pitää myös hinnat korkealla. Siksi erityisen halpoja tarjouksia voi olla vaikea löytää.

Kulutuselektroniikan ja muiden yksityishenkilöille suunnattujen tuotteiden lisäksi aiempina vuosina myös ammattilaisille suunnatuissa nettikaupoissa on tehty Black Friday -tarjouksia. Tänään kotimainen  IoT-anturimoduulien valmistaja Ruuvi tarjosi alennuksella myös lisävarusteita (LINKKI) SINGLES21-alennuskoodilla. Tarjous on voimassa perjantai-iltaan asti.

Päivitämme tätä uutista myöhemmin myös muilla ammattielektroniikkaa käsitteleviellä aletiedoilla. Lisäksi kannattaa muistaa, että monet nettikaupat ovat usein jatkaneet tämän päivän Singles Dayn jopa sunnuntaihin 14.11.2021 asti.

Kuvituskuva: Postin pakettijakeluautomaatti.