Verkkohuijauksia kannattaa varoa ja varoittaa myös muita

Suomalaiset ovat menettäneet tänä vuonna jo kymmeniä miljoonia euroja verkkorikollisille. Siksi niitä kannattaa varoa ja varmistaa sekä varoittaa myös muita verkon huijareilta. Varsinkin kun verkkorikolliset lähestyvät uhreja myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla ja whatsapp-viesteillä.

Suomalaisilta verkkorikolliset ovat vieneet poliisin mukaan lokakuun loppuun mennessä esimerkiksi IT-tukihuijauksilla, toimitusjohtajahuijauksilla sekä rakkaus- ja nigerialaishuijauksilla yhteensä yli 13 miljoonaa euroa ja pankkien nimissä tehdyillä huijauksilla yli yhdeksän miljoonaa euroa.

Poliisille on tehty yli 2200 ilmoitusta näistä huijauksista. Lisäksi on paljon huijauksia, joiden määrästä ja taloudellisista menetyksistä ei ole tarkkaa tietoa. Ja huijauksiin voi törmätä sähköpostin lisäksi myös sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa.

Suomalaiset finanssialan toimijat, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kuluttajaliitto, Poliisi, Digi- ja väestötietovirasto, Kela ja Microsoft ovat aloittaneet yhteistyökuviot, jotta yhä harvempi lankeaisi nettirikollisten huijauksiin.

Silti huijaustilanteissa nopeus on valttia. Jos huomaa tulleensa huijatuksi, kannattaa ottaa heti yhteys omaan pankkiin ja sen jälkeen poliisiin. Pankkien ja viranomaisten toimin onkin tänä vuonna pystytty estämään tai palauttamaan noin 20 miljoonaa euroa rikollisille siirtymässä ollutta rahaa.

Ja kannattaa huomata, että verkkorikoksen uhriksi voi päätyä kuka tahansa meistä. Kiire, huomiokyvyn herpaantuminen, herkkä elämäntilanne tai riittämättömät digitaidot lisäävät riskiä.

Varo, varmista ja varoita – näin suojaudut huijauksilta!

Varo tekstiviestissä tai sähköpostiviestissä tulevia linkkejä, IT-tuen nimissä tulevia odottamattomia puheluita, pankin, poliisin tai muun viranomaisen nimissä tulevia odottamattomia puheluita ja hakukoneen ehdottamia linkkejä pankkien tai viranomaisten sivuille sekä Nettisivuilta ponnahtavia yllätysvoittoja tai arvontoja.

Varmista keneltä viesti tai puhelu tuli. Pankit ja viranomaiset soittavat erittäin harvoin odottamatta. Kannata varmistaa myös, onko saamasi puhelu varmasti taholta, jonka nimissä soittaja esittäytyy. Muista kirjautua myös aina verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun oikean verkkosivun kautta. Varmin tapa päästä oikealle sivulle on kirjoittaa verkkoselaimen osoitekenttään yrityksen tai viranomaisen suora osoite (Voit tallentaa osoitteen kirjanmerkiksi. Voit myös käyttää pankin tai viranomaisen tarjoamaa sovellusta.

Varoita myös pikaisesti pankkiasi, jos olet menettänyt rahaa tai huomaat antaneesi henkilökohtaisia tietojasi huijareille. Ole hetimiten yhteydessä pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut, että he voivat yrittää estää tunnustesi väärinkäytön. Varoita myös sitä yritystä tai viranomaista, jonka nimissä huijari on lähestynyt sinua sekä äheisiäsi, jotta he osaavat varoa huijauksia. Varoita myös muita tekemällä rikosilmoitus poliisille

Taustaa: Varo, varmista ja varoita -kampanjassa ovat mukana: Finanssiala ry, Poliisi, Kuluttajaliitto, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kela, Digi- ja väestötietovirasto, Aktia, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP Ryhmä, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki ja Microsoft.

Lisää: Kuluttajaliiton Huijausinfo.fi  -sivusto (LINKKI).

Kuvituskuva: Shutterstock