Viranomaisyhteydet kännykkäverkkoihin – etuoikeus yhteyksiin

Viranomaisten Virve-verkko käyttää jatkossa Elisan valtakunnallisia 4G- ja 5G-mobiiliverkkoja. Ensi vuoden aikana vaiheittain käyttöön tulevassa palvelussa viranomaiset saavat myös etuoikeutetut liittymät sekä uusia tilannejohtamista tehostavia toimintoja. Yksi kiintoisimpia ovat videon lisäksi puheentunnistuspalvelut.

Erillisverkot ja Elisa ovat solmineet yhteistyösopimuksen Virve-palvelun käyttämän radioverkon toimittamisesta vuoteen 2030 saakka.  Virve-palveluiden siirtäminen normaaliin Elisan 4G- ja 5G-verkkoon parantaa turvallisuustoimijoiden edellytyksiä viestiä.

Elisan mobiiliverkkoa laajennetaan myös vastaamaan Virve-palvelun vaatimuksia, esimerkiksi maantieteellistä kattavuutta parantamalla vuoden 2024 loppuun mennessä. Uusien ominaisuuksien käyttöönotto etenevät vaiheittain.  Tavoitteena on, että viranomaisten ja muiden turvallisuustoimijoiden siirtyvät uuden palvelun käyttäjäksi vuosina 2023–2025. Erillisverkot -konserni on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö

Viranomaisten kriittinen viestintä uudessa Virve-palvelussa toteutetaan verkon etuoikeustoiminteen eli priorisoinnin kautta. Etuoikeus takaa tarvittaessa Virve-käyttäjille verkkoon vapaata kaistaa ja nopeampia yhteyksiä.

Etuoikeustoiminteen käyttö on aina tilannekohtaista, eikä siten vaikuta kansalaisten ja yritysten jatkuvan mobiilipalvelun laatuun. Toiminnon avulla viranomaiset voivat luottaa siihen, että kriittinen yhteys on saatavilla myös isoissa joukkotapahtumissa, joissa on paljon mobiiliverkon käyttäjiä.

”Verkon palvelualueen laajeneminen nykyistä Virve-verkkoa vastaavaksi hyödyttää viranomaisten lisäksi myös muita Elisan verkon käyttäjiä”, kertoo Erillisverkkojen kehityspäällikkö Ari Toivonen. 

Uuden viranomaisverkon laajakaistaisuus mahdollistaa myös modernin ja tehokkaan datayhteyksiin perustuvan tilannekuvan sekä toiminnan johtamisen esimerkiksi paikkatietoa, videokuvaa ja puheentunnistusta hyödyntämällä.

”Puheentunnistuksen hyödyt viranomaisten välisessä viestinnässä kiteytyvät siihen, miten paljon helpompaa on pitkän puhelun sijaan lukea lyhyt tekstiviesti, ja poimia sieltä tehtävän kannalta olennaiset asiat. Näin puheentunnistus ja analytiikka auttavat viranomaista saamaan avun nopeammin ja tehokkaammin paikalle. Avun tarjoaa lopulta aina aito ihminen, selvittää Elisan teknologiajohtaja Ville Rautio.

Kuvituskuva: Elisa