Sähkömoottorikelkoille latausta – ensi talveksi

Sähköinen liikkuminen leviää ensi talvena myös maanteiltä maastoon. Plugit Finland on kehittänyt Rovaniemellä toimivan lumikelkkavalmistaja BRP: n kanssa uudenlaisen latauskontin esimerkiksi kelkkasafarien järjestäjille. BRP esitteli helmikuussa ensimmäisen Lynx Adventure Electric -sähkökelkan, joka onkin suunniteltu varta vasten safariyrityksille. 

Uudet sähkökelkat hyödyntävät latausverkkoja kehittävän Plugitin suuritehoista, mutta silti liikuteltavaa Hube-konttia. Se voidaan tuoda lähes mihin tahansa ja sitä hallitaan etäohjauksella ja siinä on koneellinen lämmitys pohjoisen kylmiä olosuhteita ajatellen. Tutkimusprojektissa rakennettiin ensimmäiseksi prototyyppi, jota testattiin BRP:n testikeskuksessa Rovaniemellä.

Tulokset olivat yrityksen mukaan lupaavia. Esimerkikiksi sähkökelkan akun latausaika oli noin puolitoista tuntia ja kelkan toimintamatka on noin 50 kilometriä. Se riittänee kun safareiden pituus vaihtelee 15–40 kilometrin välillä ja yhdellä latauksella pystytään ajamaan joko kaksi lyhyempää safaria tai yhden pidemmän reitin.

”Saimme Business Finlandilta rahoitusta tutkimusprojektiin, jonka löydöksiä on osaksi käytetty hyödyksi muun muassa moottorikelkkojen latausverkon kehittämisessä”, kertoo BRP:n tuotekehityspäällikkö Esa Väisänen. Tutkimusprojektissa ratkaistiin laajemmin myös haasteita ladata sähkökelkkoja esimerkiksi Pohjois-Suomen syrjäseudulla missä sähköverkko ei välttämättä mahdollista suuritehoista lataamista. Plugit Finlandin kehittämä Hube-kontti sopii siihen yrityksen mukaan erityisen hyvin siihen lisätyn akuston ansiosta.

Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää jo akustoa lataavaan aurinkopaneelijärjestelmään liitettävien Hube-latauskonttien sijoittelu kelkkareittien varrelle toimintamatkan pidentämiseksi. Safarikäytössä olevilla sähkökelkoilla ajetaan päivisin ja öisin ne ovat latauksessa. Niinpä päiväsaikaan virtaa tarvitaan kerralla paljon kun kelkat pitää saada ajon jälkeen uudelleen liikkeelle. Näillä näkymin sähkökelkkoja nähdään safareilla ensi talvena, jolloin latausratkaisutkin pääsevät todelliseen testiin.

Kuva: Rovaniemeläinen BRP esitteli helmikuussa 2023 Lynx Adventure Electric -sähkökelkan, joka onkin suunniteltu varta vasten safariyrityksille. Toimintamatka ja nopeus soveltuvat hyvin kelkoilla harjoitettuun ohjattuun retkitoimintaan.

Lisää: Lue aiemmat sähkömoottorikelkkoja käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).