Jyväskylän autojen drive-in-laboratorin tutkijoille glooriaa

Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Tuomo Kujalan ja tutkija Abhishek Sarkarin tutkimus palkittiin parhaan tutkimusjulkaisun palkinnolla ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI) -konferenssissa Yokohamassa, Japanissa.  Tutkimus palkittiin arvostetussa ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta.

Tutkimuksessa esiteltiin Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan uusi drive-In laboratorio ja laboratoriossa käytettävä menetelmä kuljettajan tarkkaamattomuuden mittaamiseen liikenteessä. Best Paper Award -palkinnon saa ainoastaan 1 % konferenssiin lähetetyistä tutkimusjulkaisuista.

Jyväskylän drive-in-laboratoriossa tutkitaan kuljettajan tarkkaavaisuutta sekä testataan autojen tieto- ja viihdejärjestelmien vaikutusta tarkkaamattomuuteen liikenteessä. Tuloksia hyödynnetään autojen kuljettajan käyttöliittymien arviointiin sekä kehittämiseen entistä turvallisemmiksi.

Palkitun Kujalan ja Sarkarin palkittu tutkimusartikkeli esitteli vuonna 2024 avautuneen Drive-In laboratorion ensimmäiset testitulokset koskien Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 -henkilöautojen tieto-viihdejärjestelmien käyttöliittymiä.

”Jyväskylän yliopiston Drive-In Lab on ainutlaatuinen laboratorio, joka mahdollistaa minkä tahansa henkilöauton ajamisen laboratorion sisälle, kytkemisen ajosimulaatioon ja kuljettajan käyttäytymisen mittaamisen kontrolloiduissa ajo-olosuhteissa,” professori Tuomo Kujala kertoo.

Tutkimuksessa käyttöliittymiä ja niiden tarkkaamattomuusvaikutuksista vertailtiin 10 erilaisessa tehtävässä. Eri ikäisiä koehenkilöitä tutkimuksessa oli yhteensä 64. Tutkimukset suoritettiin laboratoriossa oikeilla ajoneuvoilla.

Drive-In laboratoriossa tehtävä tutkimus jatkuu Suomen Akatemian rahoittamana elokuun loppuun saakka ja tutkimusta pyritään jatkamaan myös tämän jälkeen. Tutkimuksiin tarvitaankin testikuljettajia erilaisista taustoista ja ikäryhmistä, joten koehenkilöitä haetaan avoimilla hauilla Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Lisää: Jyväskylän yliopistom drive-in-lab  (LINKKI) ja ACM25’’Evaluating In-Car Tasks’ Distraction Effects with Drive-In Lab’’ -tutkimusjulkaisu (LINKKI).

Kuva: Auton etualalle heijastetaan laboratoriossa 180 asteen näkymä. Auton taakse taas toinen näkymä, jota kuljettaja voi seurata pelien kautta, kuten aidossakin ajotilanteessa. Kuva: Jyväskylän yliopisto/Petteri Kivimäki.