
Tutkimuskeskus VTT ja ToolTech Europe ovat kehittäneet uudenlaisen tekoälyyn ja anturijärjestelmään perustuvan havainnointijärjestelmän, jonka juna voi havaita esteet lähes olemattomassa näkyvyydessä. Junaan sijoitettava anturiratkaisu yhdistää tutkan, lämpökameran, satelliittipaikannuksen sekä tekoälyohjelmiston. Mukana linkki esittelyvideoon.
Uusi VTT:n kehittämä anturiratkaisu kykenee havaitsemaan ihmisiä ja eläimiä yli 200 metrin päästä ja ilmoittamaan havainnosta välittömästi ajoneuvon kuljettajalle. Sitä on testattu jo lupaavin tuloksin Intian rautateillä, joilla liikkuu junien lisäksi paljon ihmisiä ja eläimiä, kuten koiria, lehmiä ja norsuja. Siellä törmäykset ovat yleisiä, ja junien turvallinen matkanopeus tammi-maaliskuun sumuisissa olosuhteissa on vain noin 20 kilometriä tunnissa.
VTT:n ja Tooltechin tavoitteena on tuottaa laajemminkin anturiratkaisuja haastaviin ympäristöihin ja äärimmäisiin sääolosuhteisiin. Lumen lisäksi maailmalla muutkin poikkeukselliset sääolosuhteet, kuten sumu ja rankkasateet voivat aiheuttaa vakavia turvallisuusriskejä junaliikenteelle. VTT ja ToolTech ovat tehneet tutkimusyhteistyltä jo vuodesta 2009 alkaen.
Uutta anturijärjestelmää voidaan hyödyntää junaliikenteen lisäksi kaivosteollisuudessa. Sen avulla seisokkien määrä vähenee, kun työskentely ääriolosuhteissa on turvallisempaa. VTT ja ToolTech Europe aikovat viedä teknologiaa myös muualle kehittyville markkinoilla ja hakevat kehitysprojektille tukea Business Finlandilta.
Lisää: ToolTechin junan anturijärjestelmän esittelyvideo MPEG4 (LINKKI) ja teknologia (LINKKI).
Kuva: VTT