Autokauppias Saka tutki yli 7000 tänä vuonna myymänsä käytetyn sähkö- ja hybridiauton akkujen kunnon Aviloo-testillä. Tulokset osoittivat akkujen olevan varsin hyvässä kunnossa, sillä myytyjen autojen akkujen keskikunto ylitti jopa 90 prosenttia.
Kaikkien Sakan tutkittujen akkujen kunto (State of Health, SOH) oli keskimäärin 91 prosenttia uuteen verrattuna. Suurimmalla osalla autovalmistajista akun kuntovaatimus takuuaikana on 70 prosenttia.
Sakan tekemässä sähköautojen akkutestissä oli mukana autoja jokaisesta merkistä mitä Sakalla on myynnissä. Testattujen autojen ajetut kilometrit olivat keskimäärin reilu 90 000 km ja pelkästään Volvoja ja Bemareita testattiin yli 1 000 kpl. Parhaimmat SOH-lukemat olivat jopa 99 prosenttia.
Testausprojekti oli osa Sakan tavoitetta tarjota varmuutta autojen kestosta. Akkutestien avulla yritys pystyy nyt varmistamaan, että myyntiin otetaan vain hyväkuntoisia EV-autoja, joiden akut testataankin kaikista myynnissä olevista sähköautoista.
”Akun kunto on ollut vaihtoautokaupassa eniten mietityttävä asia ja saattanut myös hidastaa käytettyjen sähkö- ja hybridiautojen myynnin kasvua’’, arvioi Sakan myyntijohtaja Jaakko Poukkula.
Aviloo on sähköautojen akkujen testauksessa käytettävä korkeajänniteakun kunnon ja kapasiteetin määrittämiseen tarkoitettu diagnostiikkatesti, josta saa myös virallisen akkusertifikaatin todisteeksi. Menetelmässä hyödynnetään sähköauton omaa akkuhallintajärjestelmään (BMS) kerättyä dataa ja paljastaa akun todellisen terveyden (SOH-arvo) sekä mahdolliset piilevät viat.
Kaupallinen Aviloon testausratkaisu on käytössä Suomessa useilla käytettyjen autojen välittäjillä, mutta myös testaus- ja korjaamoyrityksillä asiakkaille tarjottavana maksullisena palveluna.
Lisää: Sakan testaustuloksia (LINKKI) ja testerivalmistaja Aviloon sivut (LINKKI).
Kuvituskuva: Aviloon akkutesteri